Wetenschap
& Onderwijs

VU test studie-uitvaldetector

Ben je lang onderweg naar de campus? Dan is de kans groter dat je je eerste jaar niet haalt. Met Student Analytics wil de VU studie-uitval beter voorspellen.

Het voorspelmodel Student Analytics combineert, weegt en vergelijkt allerlei gegevens van een student om te komen tot een risicovoorspelling. “We gebruiken onder andere iemands leeftijd om de kans op uitval te voorspellen, en ook welke voorlichtingsactiviteiten iemand heeft bezocht en het aantal behaalde studiepunten”, zegt strategisch beleidsadviseur Theo Bakker, die het voorspelmodel maakte samen met zijn oude werkgever Deloitte.

Wiskundecijfer

Een verdere greep uit de gebruikte studentgegevens: geslacht, reistijd naar de VU, eindexamencijfer wiskunde, hoe ver van tevoren aangemeld voor de studie, dubbele studies, aantal studiepunten, afwezigheid bij tentamens. Het model wordt momenteel getest op drie faculteiten en is in december door de eerste tutoren gebruikt tijdens de studievoortgangsgesprekken met eerstejaars.

“De uitslag is positiever dan ik had verwacht. Dus dat is wel lekker”, zegt Dennis van der Windt, eerstejaars gezondheidswetenschappen. En juniordocent Lieke Hollander bij bewegingswetenschappen: “Je ziet in Student Analytics in één oogopslag iets over iemands motivatie vooraf en hoe iemand presteert in de studie. Daardoor kun je beter inspelen op de specifieke situatie van een student.”

Lees in de nieuwe Advalvas wat zij en anderen er nog meer van vonden.