28 maart 2024

Vernieuwde gebedsruimte nu al voer voor Kamervragen

De nieuwe gebedsruimte aan de VU is nog niet open of er zijn al Kamervragen over gesteld aan de minister van Onderwijs. PVV-Kamerleden Harm Beertema en Machiel de Graaff eisen van minister Bussemaker dat ze de financiering aan de VU stopzet.

De PVV vindt dat de VU met de aparte gebedsruimte voor moslims ‘de scheiding van mannen en vrouwen faciliteert, segregatie in de hand werkt en integratie frustreert’, schrijven de Kamerleden in hun vragen aan minister Bussemaker. En daarom moet de VU ‘onmiddellijk van financiering worden uitgesloten’.

Diversiteit

Vandaag worden aan de VU de vernieuwde islamitische gebedsruimte en stilteruimte geopend. Dat er twee bezinningsruimtes zijn, apart voor moslims en niet-moslims, is waar de PVV vooral over struikelt.

De VU presenteert de twee ruimtes in de uitnodiging voor de opening als ‘onderdeel van het unieke diversiteitsbeleid’ van de universiteit. Tijdens de opening komen onder anderen collegevoorzitter Jaap Winter en de twee islamitische voorgangers voor het vrijdagmiddaggebed aan het woord.