29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Verkenningsmodule voor eerstejaars genomineerd

Aanstaande vrijdag vindt de eerste VU-Onderwijsdag plaats. Op 6 februari wordt de innovatieprijs uitgereikt aan de docent met het beste idee om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Drie projecten zijn genomineerd, onder andere de Verkenningsmodule voor eerstejaars van Edwina Hagen, universitair docent geschiedenis aan de faculteit Geesteswetenschappen.

De Verkenningsmodule voor eerstejaars is een faculteitsbreed initiatief met drie hoofddoelen: 1) De overstap van scholier naar student makkelijker laten verlopen. 2) De binding van studenten met de opleiding versterken. 3) Het beter laten aansluiten van de opleiding op de arbeidsmarkt.
Vanwege de grote verschillen tussen de eerstejaars is de Verkenningsmodule cruciaal. “Het is een zeer heterogene groep. Je hebt mensen met een vwo-diploma, een hbo-propedeuse of een negatief BSA op een andere opleiding. Er zijn studenten van het platteland en uit de stad, dat zijn heel verschillende achtergronden. Bovendien zijn er binnen de stad al enorme verschillen. Iemand van het Barlaeus met een cardioloog en arts als ouders is al veel bekender met de academische wereld dan iemand uit een middenstandsgezin.”

Huiswerk maken

Ongeacht hun achtergrond gebruiken bijna alle studenten van tegenwoordig volgens Hagen nog veel te vaak termen als school, klas en huiswerk maken. “De Verkenningsmodule beoogt van deze ‘scholieren’ zelfstandige en gemotiveerde studenten te maken en ze te transformeren tot kritische academici in spe.”

Oude Kaartencollectie

De module bevat een geïntegreerd pakket van leerervaringen buiten de normale vakken. Dit bestaat uit bijvoorbeeld excursies, gastcolleges of tripjes binnen de VU. “Het mooie van de Verkenningsmodule is dat studenten optimaal gebruik kunnen maken van de voorzieningen van de VU.  Zo hebben we al de conservator van de Oude Kaartencollectie, de conservator Oude Drukken, de VU-archivaris en een promotieplechtigheid bezocht.”

Daarnaast wil deze Verkenningsmodule de band tussen de eerste- en ouderejaars versterken. “De eerstejaars werken nu bijvoorbeeld aan een special voor Galapas – het tijdschrift van de studie geschiedenis – over het Toekomstcongres, dat eerste- en ouderejaars samen organiseren.”

Eerstejaars geschiedenis Samuel Rijkhoff:

“Ik vond het leuk om zoiets te volgen buiten de normale colleges om. Zeker de uitstapjes naar de Universiteitsbibliotheek waren zeer handig, dan leer je gelijk hoe het systeem in elkaar zit. Ook denk ik dat we als groep redelijk hecht worden doordat we regelmatig in teams samenwerken en al in de eerste week gezamenlijk een etentje hadden.”

Plaats en tijd

Uitreiking van de innovatieprijs is op vrijdag 6 februari om 16 uur in KC-137.

Lees ook het stuk over een van de andere genomineerden: Kauwspieren van schilderstape