16 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Universiteiten en hogescholen willen vluchtelingen helpen

Hogescholen en universiteiten gaan vanavond samen met minister Bussemaker en de stichting vluchtelingstudenten UAF bespreken wat ze kunnen doen om meer vluchtelingstudenten op te leiden.

De bijeenkomst is een initiatief van bestuurslid Susana Menéndez van de Haagse Hogeschool, die ooit zelf vanuit Argentinië naar Nederland vluchtte en hier studeerde.

Ruimhartig begeleiden

Ook voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen riep onlangs op om vluchtelingen ruimhartig te begeleiden en samen met de minister te kijken wat er nodig is.

In september begonnen 181 vluchtelingen met steun van het UAF aan een studie in Nederland. Het zijn vooral Iraniërs en Syriërs.