15 april 2024

Studieadviseurs nemen eigen kwaliteit onder de loep

De studieadviseurs op de VU hebben hun eigen professionaliseringstraject ontwikkeld. Ze verenigden zich vanuit alle faculteiten om de kwaliteit van hun werk onder de loep te nemen en op peil te houden.

“Wij zijn er voor de student met wie het niet goed gaat in de studie of privé”, zegt Marjolein Pouw, studieadviseur aan de medische faculteit en een van de initiators van het traject. “We adviseren studenten over studeergedrag, studievaardigheden en planning, en het gaat in de gesprekken over heimwee, gescheiden ouders, ernstige ziekte, eetproblemen. Over jonge mensen en hun levens. Dus het is van het allergrootste belang dat de kwaliteit van ons werk heel hoog is.”

Koppelen

Hoe zorg je dat je die kwaliteit blijft bieden? Pouw: “Naast de geboden bij- en nascholing is er niemand die van ons vraagt dat we professionaliseren. Wij vinden dat we ook een ‘BKO’ moeten hebben, vergelijkbaar met de Basiskwalificatie Onderwijs voor docenten.”

Dus bedachten de studieadviseurs zelf een leerplan. De zoektocht naar geld duurde even, maar de eerste lichting is inmiddels gestart met het traject. “Het is deels gezamenlijk en deels persoonlijk van opzet”, vertelt projectleider Desirée Hilkens. “We hebben gekeken wat de expertises zijn van de studieadviseurs en wat ieder wil leren. Waar mogelijk koppelen we mensen aan elkaar en waar nodig vragen we experts van buiten.”

Hoge lat

De studieadviseurs gaan zich bijvoorbeeld verder bekwamen in gesprekstechnieken, beleidsadviezen schrijven of trainingen geven. Hilkens: “Ik heb de studieadviseurs leren kennen als enorm gemotiveerd om zichzelf te blijven ontwikkelen, voor de student en voor de organisatie. Natuurlijk staan hun gesprekstechnieken al op een heel hoog niveau, dus het gaat om finetunen. Ze willen dat de lat hoog ligt en blijft liggen.”

Toen de projectgroep bezig was om het traject inhoudelijk te ontwikkelen, zijn ze ook een dag de campus opgegaan en hebben studenten gevraagd wat zij precies van hen willen. Beschikbaar zijn bleek een van de belangrijkste dingen. “Gemiddeld zien we tien studenten per dag. Ze lopen binnen met kleine dingen of maken een afspraak om iets meer uitgebreid te bespreken. Dat moet elke dag mogelijk zijn”, aldus Pouw.

Examencommissie

Studenten verwachten ook dat studieadviseurs precies weten wat alle mogelijkheden voor de student zijn. Pouw: “We moeten up to date blijven van alle opleidingen, Onderwijs- en Examenregelingen, richtlijnen, herkansingsmogelijkheden en natuurlijk inhoudelijk, om bijvoorbeeld de student te kunnen adviseren over de planning van de herkansingen of het wel of niet schrijven naar de examencommissie. Maar ook om binnen de opleiding mee te denken over  praktische uitvoering en beleidskwesties.”

Niet meer alleen

Hilkens voegt toe: “Studieadviseurs hebben een waanzinnig overzicht op wat er op allerlei gebied gebeurt op de VU, vanuit het perspectief van de student. Het is goed dat ze nu niet alleen meer in hun eentje op de faculteiten bezig zijn, maar meer kennis en ervaringen met elkaar gaan uitwisselen.”

Het professionaliseringstraject is onderdeel van een landelijk initiatief van studieadviseurs op alle Nederlandse universiteiten. De eerste training op de VU loopt tot maart. Daarna gaat er direct weer een nieuwe lichting studieadviseurs met zichzelf aan de slag.