16 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Studenten bouwen bacterie die biobrandstof maakt

Een bacterie bouwen die de chemische stof uitscheidt waarmee biobrandstof gemaakt kan worden. Dat is het plan van het team van Amsterdamse studenten die daarmee in november de prestigieuze iGem-wedstrijd in Boston willen winnen.

Het team bestaat uit zowel VU- als UVA-studenten die bijna allemaal de master life sciences: bioinformatics and systems biology doen. Sinds april werken ze veertig uur per week aan het genetisch aanpassen van de bacterie.

Duurzame oplossing

Een van de bestandsdelen voor de chemische productie van fumaarzuur wordt uit aardolie gewonnen. “De stof wordt ook voor medicijnen en in de voedingsindustrie gebruikt”, vertelt student Thijs van Schaik. “Het zou een heel duurzame oplossing zijn als bacteriën zo’n stof zouden uitscheiden.”

Deze slimme toepassing borduurt voort op de kennis van hun begeleider UvA-hoogleraar Filipe Branco dos Santos. De masterstudenten in het team vullen hun stageruimte met het project. Het team heeft ook een bijzondere deelnemer. Mohammad Aljohmani, voor zijn vlucht uit Syrië student, bouwt een website voor het project.

Vluchteling

“Een teamlid van ons kwam hem tegen op een avond voor vluchtelingen die iets aan de Nederlandse maatschappij willen bijdragen. Hij hoopt via het project beter Nederlands en Engels te leren. En wij vinden het een goede zaak om hem zoveel mogelijk op weg te helpen.”

Het team zoekt nog sponsoren voor hun reis en verblijf in Boston waar ze begin november hun project tijdens de wedstrijd aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) zullen presenteren.