Sportcentrum Uilenstede gaat op de schop

Jarenlang was er een groot capaciteitsprobleem bij Sportcentrum VU, locatie Uilenstede. Nu gaat het op de schop.

Het is zover, de verbouwing van het Uilenstede-sportcentrum is begonnen. Met de ingang van het volgende collegejaar moet het af zijn. “Het gebouw zal van de huidige 2900 m2 naar 6300 m2 gaan”, vertelt Jan Snellen, hoofd Sportcentrum VU. In het nieuwe gebouw komt een extra sporthal. “Zo hopen we de knelpunten op te lossen die nu bestaan rondom de trainingen van zaalvoetbal, volleybal, basketbal én zaalhockey.”

Vaste boksring

Daarnaast krijgt ook de fitnesszaal extra ruimte. Van de huidige 350 m2 naar 1000 m2 in het nieuwe gebouw. De vechtafdeling krijgt een aparte ruimte met een vaste boksring erin. De zalen waar nu in gebokst wordt komen dan vrij voor groepslessen. “Aan elke sportgroep wordt zo gedacht”, aldus Snellen. Uilenstede-bewoner en student criminologie Tijmen Verburg (25) is het met Snellen eens. “Die uitbreiding is zeker nodig. Het gebouw barst bijna uit elkaar door alle studenten die hier willen sporten.”

Meer sporten

Er zijn plannen om met de komst van het nieuwe gebouw het sportaanbod iets uit te breiden, maar hoe exact is nog niet bekend. Snellen: “Dat heeft te maken met hypes, zoals de huidige pilates- en yoga-hypes. Daar proberen we op in te spelen.” Sportcentrum VU werkt voor het trainingsprogramma intensief samen met de opleiding bewegingswetenschappen. Het programma wordt vormgegeven aan de hand van wetenschappelijk onderzoek met als basis het Athletic Skills Model. Dat is bedacht door René Wormhoudt, conditie- en hersteltrainer van het Nederlands elftal. “Het ASM is ontwikkeld vanuit de gedachte dat er een veelzijdigheid van manieren is om je trainingsuren in te vullen”, ligt hij toe. “Het voetenwerk dat basketballers nodig hebben voor hun sport wordt ook beter door ze te laten trainen op het voetenwerk tijdens een potje voetbal of volleybal.”

Via de muur naar de zaal

Naast de invulling van het sportprogramma komt de filosofie van ASM ook terug in het gebouw. “Het gebouw ademt straks sport en bewegen”, vertelt Snellen enthousiast. “Dus als je een trap ziet naar de fitnesszaal dan bestaat die trap uit twee of drie verschillende soorten treden. Of wanneer je naar een sportzaal wilt lopen, kun je die ook bereiken via een evenwichtsbalk of door er via de muur naartoe te klimmen. Overal in het gebouw komen zo workouts terug.”

“We vinden het belangrijk dat studenten gewoon kunnen blijven sporten tijdens de verbouwing, dus we hebben een noodlocatie gebouwd”, aldus Snellen. “Kwalitatief is die wel minder dan het huidige gebouw, maar het is de enige manier waarop we het grootste gedeelte van het programma overeind kunnen blijven houden. We proberen zo eventuele overlast voor onze leden zoveel mogelijk te beperken.”

Herrie

Uilenstede-bewoners Verburg en Kristel Jong (21) vinden de vernieuwing en uitbreiding van het Uilenstede-sportcentrum positief, maar de bijkomende overlast wat minder. Toch is Verburg er nuchter over. “Ik woon al drie jaar op Uilenstede en weet niet anders dan dat hier altijd wel iets verbouwd wordt. Deze herrie kan er dan ook wel bij. Het hoort gewoon bij zo’n vernieuwing.” Jong is het ermee eens, maar heeft haar twijfels over de duur. “Eén heel jaar lang verbouwing vind ik wel heel veel, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het zo lang moet duren.”