29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Schade VUmc ‘buitengewoon groot en fors’

De schade van de lekkage bij het VUmc loopt in de tientallen miljoenen euro’s, alleen al aan het ketelhuis, van waaruit de waterhuishouding van het ziekenhuis werd geregeld. Maar ook de schade door gederfde inkomsten zal vele miljoenen bedragen.

Dat zei Wouter Bos, voorzitter van de raad van bestuur van het VUmc vandaag op een persconferentie. Het ketelhuis moet volgens hem worden afgeschreven en vervangen. Maar ook de gederfde inkomsten omdat het VUmc niet in staat is bepaalde zorg te leveren, maken dat de schade uiteindelijk “buitengewoon groot en fors is”, zei Bos.

Spoedeisende hulp dicht

De polikliniek en de dagbehandeling zijn morgen weer open. Maar de spoedeisende hulp blijft dicht. “We kunnen op dit moment geen ambulances ontvangen en mensen die zichzelf melden, zullen worden doorverwezen naar andere ziekenhuizen”, zei Bos. Daarvoor zal een minimale bezetting van de spoedeisende hulp zijn. Ook het beddenhuis blijft dicht.

De meeste patiënten, die gisteren zijn geëvacueerd naar andere ziekenhuizen, zullen daar blijven. Personeel van het VUmc zijn met de patiënten meeverhuisd om de staf van die ziekenhuizen tijdelijk te versterken.

Excuses aangeboden

De schuld van de lekkage ligt volgens Bos geheel bij Waternet, de watervoorziener van Amsterdam en Amstelland. De directeur van Waternet had Bos in een voicemail zijn excuses aangeboden, zei Bos. De details kon hij zich niet meer herinneren, en de voicemail had hij al gewist.

Voor zover Bos weet, waren er op de plek waar de waterleiding barstte, voor het VUmc, geen werkzaamheden. De precieze oorzaak is dus nog onbekend.

Volledig operationeel

Een erg precieze schatting van de financiële schade kon hij ook niet geven. “Tientallen miljoenen, dus meer dan twintig miljoen”, aldus Bos.

Hij hoopt dat, als alles zonder tegenslagen verloopt, het VUmc volgende week weer volledig operationeel zal zijn.