19 maart 2024

Particulieren verhuren steeds meer kamers

Zelfs in grote studentensteden als Amsterdam en Utrecht vinden studenten sneller dan voorheen een kamer. Vooral op de particuliere woningmarkt zijn er meer kamers beschikbaar.

Studentenhuisvesters zien de wachttijden voor hun studentenkamers korter worden, meldden verschillende media deze week. De trend zet door: ook vorig jaar bleek de kamernood minder dan gedacht.

Nog nooit zoveel studenten

Het is opvallend, want er waren nog nooit zo veel studenten. Waar wonen ze dan allemaal? Niet bij hun vader en moeder, blijkt uit de aanvragen voor studiefinanciering van uitwonende en thuiswonende studenten.

Er zijn de laatste jaren ruim achtduizend studentenwoningen bijgebouwd, zegt Vincent Buitenhuis van Kences, de koepelvereniging van studentenhuisvesters. Ook helpt het een beetje dat oud-studenten tegenwoordig snel hun studentenkamer moeten verlaten, zodat de doorstroming sneller gaat. Maar dat kan de kentering niet helemaal verklaren.

Meer particuliere woningen

Het kan niet anders of er zijn meer woningen beschikbaar op de particuliere woningmarkt. “Daar hebben we weinig zicht op”, aldus Buitenhuis, “maar in deze tijd kunnen sommige mensen hun huis niet verkopen en gaan ze het misschien verhuren aan studenten.”

De particuliere markt lijkt inderdaad gegroeid. Volgens de website kamernet.nl nam het aanbod vorig jaar met meer dan twaalf procent toe. Via die website werden meer dan 147 duizend kamers aangeboden. Ook sites als Airbnb, waarmee mensen hun woning aan toeristen verhuren, groeien als kool.