OR niet naar rechter om studentgerichte ondersteuning

De ondernemingsraad stapt niet naar de Ondernemingskamer om het besluit over de reorganisatie bij het domein Studentgerichte Ondersteuning aan te vechten. Volgens de advocaat zijn er juridisch gesproken nauwelijks mogelijkheden om het besluit van het bestuur aan te vechten. Dat heeft de or vanmiddag besloten.

ICT-zorgen

Dat wil niet zeggen dat de or de bezwaren tegen het reorganisatieplan laat varen. De raad maakt zich nog steeds grote zorgen of de ICT-systemen die nog ingevoerd moeten worden, op tijd klaar zijn en naar behoren zullen werken. Ze raadt het bestuur dringend aan daar alert op te blijven en waar nodig mensen langer in dienst te houden tot alles naar behoren werkt.

Ook vindt de raad sommige bezuinigingen onverantwoord, zoals bij de ondersteuning van studenten met een beperking. En de raad vreest dat te makkelijk taken op het gebied van begeleiding van studenten overgeheveld worden naar docenten.

Niet langer onzeker

De or betreurt het ten zeerste dat het bestuur weinig inhoudelijk op de bedenkingen van de raad heeft gereageerd. De or wil de implementatie van de reorganisatie op de voet gaan volgen om waar nodig tijdig aan de bel te kunnen trekken als zaken mis dreigen te lopen.

Bij de overweging om niet naar de Ondernemingskamer te stappen speelt ook mee dat veel betrokken medewerkers die boventallig dreigen te worden per 1 januari 2016, niet langer in onzekerheid over hun toekomst willen verkeren.