26 maart 2024

Nu nog groener met Roos

Oud-Advalvas-columnist en inmiddels veelgeprezen auteur Roos van Rijswijk schreef een groene gids voor studenten.

De gids Nog groener! laat zien hoe je als student kunt bijdragen aan duurzaamheid. Zo wijst Van Rijswijk erop dat je niet per se de duurdere groene schoonmaakmiddelen hoeft aan te schaffen als je verantwoord wilt schoonmaken. ‘Je kunt voor bijna alles in huis schoonmaakazijn of baking soda gebruiken.’ En vervang je douchekop door een bespaarkop, poets je tanden niet onder de douche, gebruik oude T-shirts als schoonmaakdoekjes, hergebruik verpakkingen en vermijd drijfgassen, dus gebruik een deoroller et cetera.

Ook vind je er columns, interviews en een begrippenlijst: denk aan termen als dumpsterdiving, ecologische voetafdruk, mitigatie, phantom energy en upcycling.
Advalvas-illustrator Merlijn Draisma verzorgt de cartoons.

Eigen editie bestellen

Het boekje is ontstaan in nauwe samenwerking met Green Office VU. Het komt eind augustus in de verkoop (€ 7,95). Tot 1 september is Nog groener! gratis voor iedereen die zich inzet voor duurzaamheid in het hoger onderwijs. Bij ruime afname krijgen instellingen kwantumkorting. Ze kunnen zelfs hun naam voorop het boekje laten plaatsen. Dus elke universiteit, hogeschool of faculteit kan een eigen ‘customized’ editie bestellen.

Meer info bij Jan Oegema van VU University Press: 020-5984009 of joegema@vu-uitgeverij-nl; info@vu-uitgeverij.nl.