27 maart 2024

‘Journalisten snappen niks van derivaten’

Om de haverklap verschijnen er alarmerende berichten in de krant over derivaten, en hoe de VU daaraan onderdoor zal gaan. Afgelopen vrijdag weer in Het Parool, dat schreef dat er een financiële ramp dreigt voor het VU medisch centrum, vanwege derivaten.

“Het wordt linke soep als de bank zegt dat de waarde van een rentederivaat teveel zakt, en geld wil zien”, zegt Harmen Verbruggen, decaan van de economische faculteit en hoogleraar economie. “Maar daar is bij de VU geen sprake van, en bij het VUmc ook niet.”

Vastgelegde renteafspraken

“Journalisten snappen niks van derivaten”, sneert Verbruggen. Hij wil het daarom best nog een keer uitleggen: derivaten zijn contractueel vastgelegde renteafspraken, zoals voor een bepaald aantal jaren ook de rente kan worden vastgelegd die wordt betaald over een hypotheek, ongeacht de de rente op de financiële markten in de toekomst.

“De VU heeft renteafspraken gemaakt voor de komende twintig jaar, en heeft zich verplicht tot het betalen van een rente van 5,2 procent, zonder dat er een lening is afgesloten”, legt Verbruggen uit. “Een naked product noemen ze dat. De VU heeft daarmee recht om twintig jaar lang te lenen tegen 5,2 procent rente.”

Ambitieuze grootschalige bouwplannen

Maar de VU heeft nog helemaal geen lening afgesloten, omdat het zolang duurt totdat ze, vanwege gemeentelijke procedures en alles, groen licht krijgt voor het uitvoeren van haar ambitieuze grootschalige bouwplannen.

Intussen is de rente op de financiële markt vanwege de economische crisis flink gedaald. “Dat betekent dat de derivaten, die de VU in bezit heeft, een negatieve waarde krijgen. Maar er vloeit geen geld weg uit de kas. Het gaat om een fictief bedrag. Het moet wel in de boeken worden vermeld, net zoals wanneer je een huis hebt, dat in waarde daalt.”

Boekhoudkundige trucs

Meteen na de berichtgeving over het VUmc in Het Parool, en het weerwoord van het VUmc zelf, verschenen op Twitter de suggesties dat het VUmc boekhoudkundige trucs zou toepassen om het verlies door derivaten rooskleuriger te laten schijnen.

“Dat lijkt me niet”, aldus Verbruggen. “Als er geen leningen afgesloten zijn, wordt de waardedaling van de derivaten apart vermeld in de exploitatierekening, maar als er wel leningen zijn afgesloten, natuurlijk niet. Dan wordt gewoon de betaalde rente vermeld. Als je ook nog eens de negatieve waarde van die derivaten zou melden, zou je dat bedrag dubbel boeken.”