26 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Iedereen moet kunnen studeren in het buitenland

Wie in landen als Noorwegen, Engeland of Amerika wil studeren, moet een flink spaarpotje achter de hand hebben. Veel jongeren blijven daarom thuis. Dat moet anders, vinden studentenorganisaties en VVD, D66 en PvdA.

Minister Bussemaker liet eerder al weten dat volgens haar nog te weinig Nederlandse studenten de grens oversteken. “Ik wil dat internationale ervaring meer de norm wordt”, schreef ze in september in een brief aan de Tweede Kamer.

Maar zo gemakkelijk is dat niet, zeggen het Interstedelijk Studenten Overleg, de Landelijke Studenten Vakbond en Nederlandse Wereldwijde Studenten. Veel studenten lopen vooral bij de start van de opleiding tegen hoge kosten aan.

Veel lenen

Zo zijn ze vaak veel geld kwijt aan een voorschot op hun kamerhuur en aan eventuele borg. Bovendien is het collegegeld soms een stuk hoger dan in Nederland. Zoek daar eerst een oplossing voor, suggereren de organisaties. Zorg ervoor dat studenten in één keer een groot bedrag kunnen lenen om deze kosten te kunnen dekken en gooi het collegegeldkrediet omhoog.

De organisaties krijgen bijval van D66, VVD en PvdA. “Niet iedereen heeft ouders die het geld kunnen voorschieten”, zegt Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D66). Ook de beide regeringspartijen vinden buitenlandervaring erg belangrijk voor studenten, onder meer voor hun kansen op de arbeidsmarkt.

Vandaag praat de Tweede Kamer over internationalisering in het hoger onderwijs.