16 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Geen collegegeld betalen tijdens bestuursjaar

Studenten hoeven binnenkort geen collegegeld meer te betalen als ze een jaar lang fulltime bestuurswerk verrichten. Daar gaat minister Bussemaker voor zorgen, zei ze gisteravond tegen de Tweede Kamer.

De Kamer debatteerde eigenlijk over de democratisering van het hoger onderwijs, maar tussendoor haalde CDA-Kamerlid Michel Rog een oude wens van stal. Laat studenten geen collegegeld betalen als ze een bestuursjaar doen, opperde hij.

Nuttig werk

Studenten pleiten al jaren voor ‘collegegeldvrij besturen’. Wie een grote studentenvereniging leidt of in de studentenraad zit, volgt gewoonlijk geen onderwijs en verricht nuttig werk: waarom zou zo’n student dan ook nog eens collegegeld moeten betalen?

Momenteel is het voor studentbestuurders mogelijk om zich formeel uit te schrijven, zodat ze geen collegegeld verschuldigd zijn. Ze krijgen meestal wel een bestuursbeurs van hun instelling, maar kunnen niet lenen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs en verliezen ook de ov-studentenkaart. Dat maakt een bestuursjaar duur.

Arme studenten

“Ook voor studenten van wie de ouders niet zoveel kunnen bijdragen moet het mogelijk zijn een bestuursjaar te doen”, overwoog minister Bussemaker. Daarom wil ze ervoor zorgen dat studenten bij hun onderwijsinstelling ingeschreven kunnen blijven zonder collegegeld te betalen.

Rog was daar blij mee, maar begreep hij de minister goed? Wil ze het voor iedereen mogelijk maken of alleen voor studenten die niet of nauwelijks financiële steun krijgen van hun ouders?

Daar wilde minister Bussemaker niet op vooruitlopen. Ze komt er begin volgend jaar op terug bij de behandeling van een wetsvoorstel dat de medezeggenschap in het hoger onderwijs moet verbeteren.