20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Erasmus Universiteit moet dokken voor nakijkfout

De Erasmus Universiteit Rotterdam moet een oud-studente psychologie een schadevergoeding van ruim negenduizend euro betalen. Door een nakijkfout liep ze een jaar studievertraging op.

Docenten moeten op hun tellen passen als ze vlak voor hun zomervakantie nog een tentamen afnemen. Een kleine misstap kan hun opleiding duizenden euro’s kosten, blijkt uit het vonnis van de Rotterdamse kantonrechter.

Herkansing

De bachelorstudente had zich alvast ingeschreven voor een masteropleiding aan de Vrije Universiteit, maar moest halverwege juli nog één herkansing doen. Daarvoor haalde ze een 5,2.

Door die onvoldoende studeerde ze niet op tijd af en moest ze een jaar wachten voor ze aan de VU kon beginnen. Ze drong aan op een snelle inzage en een extra herkansing, maar dat mocht niet baten.

Toch voldoende

Bij de inzage, een paar dagen na de deadline van 1 september, bleek het antwoordblad van het multiplechoice-tentamen een foutje te bevatten. De studente had geen 5,2 maar een 5,5 moeten krijgen. Alsnog een voldoende, dus.

Dat kwam voor de Vrije Universiteit te laat en de studente mocht niet meer van start. Ze heeft een jaar in een schoenenwinkel gewerkt. Intussen spande ze een rechtszaak aan waarin ze bijna 23 duizend euro schadevergoeding eiste, omdat ze door de fout (en de trage reactie van de docent) een jaar later zou afstuderen.

Middelmatig

De universiteit wilde daar niets van weten en stelde bovendien dat de vrouw een middelmatige studente was die na afstuderen weinig kans op een baan zou hebben. Maar daar ging de rechter niet in mee.

Na wat wikken en wegen, aan de hand van een richtlijn voor schade door studievertraging, kende de rechter een vergoeding van ruim negenduizend euro toe. Ook moet de universiteit de proceskosten vergoeden.