Derde van studenten ontevreden over studieadviseur

NIEUWS

Studenten  27 november 2013

Derde van studenten ontevreden over studieadviseur

reacties 3

Sommige studieadviseurs hebben te weinig verstand van zaken, stelt de Landelijke Kamer van Verenigingen. Een op de drie studenten loopt na een gesprek ontevreden de deur uit.

“Verontrustend”, vindt voorzitter Anne Kamp. Uit een enquête van de LKvV onder ongeveer driehonderd verenigingsleden, die bijna allemaal aan een universiteit studeren, blijkt dat een derde niet tevreden is over de studieadviseur. Die is volgens de respondenten vaak niet op de hoogte van nieuwe wetten en regels uit Den Haag of kent het beleid van de eigen onderwijsinstelling niet goed. De studenten die wel tevreden waren, geven hun studieadviseur gemiddeld een 6,4.

Hoog tijd voor verbetering

Omdat studenten sneller moeten studeren, zijn verenigingen bang dat het moeilijker wordt om hun besturen en commissies te vullen. Studieadviseurs kunnen daar iets aan doen, denkt de LKvV. Voorzitter Kamp: “Zij zouden studenten moeten adviseren hoe zij zulke activiteiten het beste met hun studie kunnen combineren.”

Hoewel de meeste respondenten dus wel tevreden waren, vindt Kamp een 6,4 een mager gemiddeld cijfer. Het is volgens haar hoog tijd om de kwaliteit van studieadviseurs te verbeteren. De Landelijke Vereniging van Studieadviseurs kon nog niet reageren.

Studieadviseurs: professionalisering belangrijk

Volgens Pim Visscher, voorzitter van de Landelijke Vereniging van Studieadviseurs, heeft de enquête van de LKvV zijn aandacht. “Maar het is moeilijk om te reageren, omdat de resultaten gebaseerd zijn op een heel klein percentage van de studenten. Bovendien gaat het om een heel specifieke groep, namelijk leden van gezelligheidsverenigingen.” De LKvV heeft ook niet gevraagd wat studenten verwachtten van hun gesprek. “We weten dus niet of ze wel goed wisten wat een studieadviseur voor hen kan betekenen.”

Visscher heeft meer vertrouwen in de enquêtes die universiteiten zelf uitvoeren. “Daar reageren meer mensen op, waardoor de uitkomst representatiever is voor de totale studentenpopulatie. Er staan bovendien preciezere vragen in.” Elke onderwijsinstelling regelt de studieadvisering net even anders: “Sommige mensen hebben daardoor wel iets meer tijd voor professionalisering dan andere. Wij bieden als LVSA allerlei cursussen aan. Professionalisering vinden wij enorm belangrijk.”

HOP/PV
BEELD: Jason Goldman (Flickr Creative Commons)
hits 1477

{ Lees de 3 reacties }

Beste Ad Valvas,
Als studieadviseur had ik dit bericht natuurlijk gelezen en me opgewonden over het feit dat een enquete onder 266 studenten(dat betreft 0,1 van de nederlandse studentenpopulatie) als uitgangspunt genomen wordt voor een dergelijke conclusie. Ik ben dan ook zeer verontwaardigd dat er in de nieuwe Ad valvas van 4 december op pagina 5 levensgroot de kop staat: Matig studieadvies, een op de drie studenten is ontevreden over de studieadviseur.
Ik had van Ad Valvas verwacht dat zij een dergelijk bericht niet klakkeloos zouden overnemen, maar zich zouden verdiepen in de achtergrond hiervan. Hier wordt wat mij betreft zeer onterecht een beroepsgroep in een kwaad daglicht gezet.

Ik sluit me volledig aan bij de reactie van mijn collega Hanneke Hovenkamp. Het betreft hier een ongenuanceerd onderzoek dat uitgaat van verkeerde verwachtingen en is uitgevoerd onder een bijzonder kleine, niet representatieve groep studenten. Nuancering is hier beslist noodzakelijk.

Ik moet zeggen dat ik bij de ene studieadviseur dezelfde neigingen krijg als op de foto. Maar met mijn andere studieadviseur (waar ik officieel niet meer heen mag) kan ik het eigenlijk heel goed vinden. Misschien moet de Ad Valvas een enquete onder de VU-studenten doen

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties