18 maart 2024

Beloofde studentenkamers lopen vertraging op

Het was de bedoeling dat er de komende jaren 16000 studentenwoningen gebouwd zouden worden. Daar zijn er tot nu toe maar 8.094 van neergezet, zegt minister Blok in een brief aan de kamer. Dat is zorgwekkend vindt voorzitter Tom Hoven van studentenvakbond LSVb. “Er zal de komende tijd erg veel haast moeten worden gemaakt, wil de doelstelling nog gehaald worden.” De minister laat in zijn brief aan de kamer weten dat er nog 4.400 woningen in voorbereiding zijn tot aan 2016.

Uilenstede

In Amsterdam zijn er de afgelopen jaren 1691 studenteneenheden gebouwd, 1721 zijn in aanbouw. Volgens het rapport moet de grootste klap nog gemaakt worden: er zijn momenteel meer dan 2000 kamers  in voorbereiding.  Al stelt Hoven daar een kanttekening bij:  “Het gebeurt regelmatig dat woningen die in voorbereiding zijn er uiteindelijk niet komen.” In Amstelveen worden er momenteel 233 kamers gebouwd, maar die zijn vooral ter vervanging van oude woningen op Uilenstede. Die gemeente heeft verder helemaal geen nieuwbouw plannen.