18 maart 2024

Amsterdam komt duizenden studentenwoningen tekort

Ondanks de vele extra studentenwoningen die Amsterdam de afgelopen jaren realiseerde, komt de stad er bijna negenduizend tekort.

Veertig procent van de studenten zou binnen een jaar willen verhuizen, blijkt uit een enquête die DUWO uitvoerde onder studenten van alle grote onderwijsinstellingen in de hoofdstad. Tachtig procent van hen wil in Amsterdam wonen en driekwart is op zoek naar een kamer met eigen voorzieningen of naar een zelfstandige woning. Te duur mag het niet worden: meer dan de helft vindt vierhonderd euro kale huur het maximum.

Rust in de tent

De populariteit van zelfstandige woningen heeft volgens DUWO-directeur Jan Benschop vooral te maken met de huurtoeslag: “Als je voor 380 euro een zelfstandige woning huurt en je bent jonger dan 23, wordt die 380 euro al gauw 230 euro. Maar als je je voorzieningen deelt en je maandelijkse huur is 290 euro, dan blijft dat gewoon 290 euro.” Verder zouden vooral ouderejaars na een aantal jaren in een vol studentenhuis wat meer rust in de tent willen.

De wensen van de ondervraagde studenten komen niet overeen met het huidige aanbod. Volgens DUWO zijn er in Amsterdam 8.950 woningen te weinig: negenhonderd kamers met gedeelde voorzieningen, 3.150 kamers met eigen voorzieningen en maar liefst 4.900 zelfstandige woningen. Volgens de studentenhuisvester zal het tekort de komende jaren oplopen naar zo’n zestienduizend in 2021.

Blije minister

Minister Blok meldde deze zomer nog verheugd dat het Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting op schema ligt. Van de zestienduizend extra studentenwoningen die er in 2016 in het hele land moeten staan, is inmiddels iets meer dan de helft opgeleverd.

Begin oktober publiceert Kences, de brancheorganisatie studentenhuisvesting, de landelijke monitor studentenhuisvesting. Daarin wordt de woningmarkt van alle studentensteden in kaart gebracht.