19 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Acht VU-winnaars krijgen Vidi-beurs

Acht van de 86 vernieuwende wetenschappers, die een Vidi-beurs (800.000 euro) krijgen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), zijn verbonden aan de VU. Met een Vidi kunnen zij vijf jaar lang onderzoek doen.

De VU-winnaars zijn theoretisch chemicus Rosa Bulo, die software ontwikkelt om te zoeken naar een duurzame vervanger van fossiele brandstoffen bij de vervaardiging van zaken als plastic en medicijnen.

Faalmedicijnen

Fysioloog Etto Eringa onderzoekt de vetvorming rond de bloedvaten van muizen met een voorstadium van diabetes om te zien hoe dit ‘vaatvet’ orgaandoorbloeding en suikeropname reguleert.

Scheikundige Daan Geerke ontwikkelt computermethoden voor een nauwkeurige en efficiënte voorspelling van medicijnafbraak door Cytochroom P450-enzymen, omdat dat een belangrijke rol speelt bij ongewenste bijwerkingen en mogelijk falen van medicijnen.

Ingenieuze tuberculosebacteriën

Microbioloog Edith Houben onderzoekt het ‘ingenieuze eiwittransportsysteem’ dat door de tuberculosebacterie wordt gebruikt om ons lichaam aan te tasten.scheidt een arsenaal aan eiwitten uit om ons aan te tasten.

Geoloog Klaudia Kuiper ontwikkelt een nauwkeurige tijdschaal om te bepalen of de koolafzettingen op riviervlaktes tijdens het Paleoceen samenhangen met astronomisch gestuurde klimaatsveranderingen.

Chemische industrie

Natuurkundige Wouter Roos bestudeert met geavanceerde tast- en lichtmicroscopen het binnendringen van virussen (‘virale nanopiraten’) in cellen.

Scheikundige Chris Slootweg onderzoekt of een combinatie van goedkope elementen, zoals stikstof en aluminium, toegepast kan worden als katalysator in de chemische industrie.

Menselijk gedrag

Geneticus Sophie van der Sluis ontwikkelt nieuwe genetische analysemethodes om de genen te identificeren die menselijk gedrag bepalen.