13 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU moet goede ideeën beter uitvoeren

Op papier is de kwaliteitszorg voor het onderwijs aan de VU op orde, maar de uitvoering in de praktijk kan beter. Dat is de conclusie van de commissie onder leiding van oud-onderwijsminister Jo Ritzen die de afgelopen weken de universiteit onder de loep nam voor het verkrijgen van de zogeheten instellingsaccreditatie.

“De VU verdient die accreditatie, maar we stellen wel een aantal voorwaarden waaraan de universiteit de komende tijd moet voldoen”, zei Ritzen bij de presentatie van de eerste bevindingen van de audit op 24 april. In juni komt het definitieve rapport uit van de Nederlands Vlaamse Accreditatiecommissie.

Huiswerk

“Dit betekent dat we voorwaardelijk zijn geslaagd, maar wel extra huiswerk krijgen. Over twee jaar komt een commissie kijken of we ons huiswerk goed gedaan hebben”, legt Alexander Babeliowsky uit. Hij was de afgelopen maanden projectleider bij de VU om de instellingsaudit in goede banen te leiden. “Het gaat om punten waarmee we zelf al bezig zijn. Deze uitkomst houdt ons scherp om door te zetten en niet op onze lauweren te gaan rusten.”

Een van die punten is dat opleidingen niet alleen de afzonderlijk vakken moeten evalueren, maar ook de samenhang van het hele curriculum. Opleidingen moeten eigenlijk ieder jaar een verslag maken met verbeterpunten. Hierbij merkte de commissie op dat de VU op papier een goed onderwijsbeleid heeft, onder meer dankzij het handboek kwaliteitszorg. Maar dat de regels in de praktijk niet door iedere opleiding evengoed worden nageleefd, bijvoorbeeld op het gebied van toetsen en tentamens.

Jaargesprekken

Een ander punt dat de commissie signaleerde is dat er weinig geregistreerde jaargesprekken met docenten plaatsvinden. Collegevoorzitter Jaap Winter beloofde ter plekke dat wat hem betreft het percentage echte jaargesprekken naar negentig procent moet.

De commissie formuleerde ook voorzichtig wat opmerkingen over de bestuurlijke organisatie van de universiteit. Er ligt nu een voorstel op tafel om faculteiten onder de eenhoofdige leiding van een decaan te stellen in plaats van een collegiaal bestuur. Maar omdat de medezeggenschap nog over dat plan moet adviseren, wilde Ritzen niet op de zaken vooruitlopen. De goede verstaander begreep dat Ritzen een groot voorstander is van die eenhoofdige leiding.

Ritzen zei ook dat de “soevereiniteit in eigen kring” van faculteiten teruggedrongen moet worden, zodat de universiteit als geheel een duidelijker en controleerbaarder onderwijsbeleid kan voeren.

Snelle groei

Ritzen stelde dat de VU zwaar geleden heeft onder de enorme toename van het aantal studenten en die toestroom niet bij alle opleidingen voldoende heeft kunnen accommoderen. Hij constateerde ook dat de universiteit de afgelopen tijd een grote verbeterslag heeft gemaakt en prees een aantal keer de inzet van rector Frank van der Duijn Schouten en bewonderde de enorme inzet en betrokkenheid van het personeel dat hij de afgelopen periode heeft gesproken.

“De VU verdient het eigenlijk niet om zo slecht in de Nationale Studenten Enquête te scoren”, liet hij zich ontvallen. Ook prees hij de pogingen van de VU een sterker eigen gezicht te krijgen door invoering van de zogeheten academische kern in het eerste jaar, maar wil wel zien wat dat in de praktijk gaat betekenen.

Ritzen had nog een waarschuwing in petto. “Bij een universiteit waar de kwaliteitszorg op orde is, mag het niet voorkomen dat een opleiding een negatief accreditatieadvies krijgt, zoals de afgelopen toch her en der aan de VU is gebeurd.”

Rector blij

Rector Van der Schouten laat op VU-net weten tevreden te zijn. “We zijn blij met het advies van de beoordelingscommissie. Het is een mooie bevestiging dat de VU zich positief ontwikkelt op het gebied van kwaliteitszorg. We gaan met de aanbevelingen enthousiast aan de slag. Niet alleen om aan de voorwaarden van de instellingstoets te voldoen, maar ook omdat deze goed aansluiten bij onze eigen koers.”