Eén op de vijf buitenlandse studenten krijgt geen antwoord op een vraag over een Engelstalige opleiding aan een Nederlandse universiteit, blijkt uit een wereldwijd onderzoek met mystery shoppers.
Through Student Eyes heet het onderzoek naar de klantvriendelijkheid van 445 topuniversiteiten over de hele wereld, waaronder twaalf Nederlandse. Het is uitgevoerd door de Britse internationaliseringsorganisatie British Council en de internationale studiekeuzewebsite Studyportals.
Buitenlandse studenten
Negen studenten keken als mystery shoppers of de websites van universiteiten goed te vinden zijn, of de informatie er duidelijk op staat, of de website ook toegankelijk is voor smartphones enzovoorts. Daarna vulden ze het contactformulier in of stuurden een e-mail met enkele vragen over een Engelstalige opleiding.
Nederlandse universiteiten antwoorden razendsnel op vragen van buitenlandse studenten die hier misschien een opleiding willen volgen: meestal binnen een halve dag, en dat is sneller dan in de meeste andere landen. Maar daar staat iets tegenover: één op de vijf krijgt helemaal geen antwoord.
In China en Spanje is het nog erger
Het kan erger. In China en Spanje geeft zestig procent van de opleidingen geen antwoord en ook in Duitsland krijgen studenten minder vaak een e-mail terug dan hier. Nederland zit precies op het wereldwijde gemiddelde van non-respons. Maar het zou dus ook beter kunnen: in Groot-Brittannië wacht slechts één op de tien studenten tevergeefs op antwoord en in Zweden zelfs nog minder.
Per universiteit zijn maar twee opleidingen benaderd. De ene student is bovendien de andere niet, dus het zou kunnen dat de mystery shoppers niet goed gekeken hebben. De uitkomsten geven hooguit een indicatie, waarschuwen de onderzoekers, die daarom ook geen ranglijst van universiteiten maken en slechts per land of regio uitspraken doen.