27 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Krappe voldoende voor VU in jaarlijkse studentenenquête

Het eindoordeel van studenten over de VU is net een beetje beter dan vorig jaar, blijkt uit de Nationale Studenten Enquête. De universiteit krijgt een 3,86 op een schaal van 5. Vorig jaar was het cijfer een 3,82.

Onder de maat

Vooral op huisvesting scoort de VU ver onder de maat (2,15), maar ook de voorbereiding op de beroepsopleiding, informatievoorziening en studiebegeleiding blijven hangen tussen de 3 en 3,5. Toch zijn alle thema’s gestegen ten opzichte van vorig jaar – al zijn de meeste lager dan het landelijk gemiddelde van alle Nederlandse universiteiten.

Over de inhoud en docenten van hun opleiding en de algemene vaardigheden die ze leren zijn VU-studenten redelijk goed te spreken. Studieomgeving (bereikbaarheid, en horeca en cultuur in de stad) is met 4,2 het hoogste cijfer, het enige boven de 4. Daarna komen studiefaciliteiten (3,91) en groepsgrootte (3,90).

Bedreigde bachelor

De bedreigde bachelor aardwetenschappen scoort het hoogst van alle bacheloropleidingen aan de VU. Studenten beoordelen de studie met een 4,4. In de top 3 staan verder nog business analytics, culturele antropologie en ontwikkelingssociologie en Griekse en Latijnse taal en cultuur met alle drie een 4,3.

De nieuwe VU-bachelor media, kunst, design en architectuur staat onderaan de lijst met bachelors en krijgt een 3,4. Dat is ook direct de laagste score van alle Nederlandse wetenschappelijke bacheloropleidingen, samen met communicatie- en informatiewetenschappen aan de VU en Duits aan de Radboud Universiteit.

Lerarenopleiding scoort laag

Bij de masters aan de VU staat hydrologie ver bovenaan met een 4,7, ook weer een studie die met opheffen wordt bedreigd. Gedeeld tweede zijn de onderzoeksmaster Cognitive Neuropsychology en Erfgoedstudies, met beide een 4,3.

De laagste scoorders van de masters aan de VU zijn de lerarenopleidingen voorbereidend hoger onderwijs in Nederlands, Engels, Frans en Griekse en Latijnse taal en cultuur. Die krijgen een 3,2 en scoren vooral laag op wetenschappelijke vaardigheden, studielast en informatievoorziening.

Ook de andere lerarenopleidingen hangen onderaan de VU-lijst (3,4), samen met de master tandheelkunde (3,3). De laagst scorende master van heel Nederland zijn de lerarenopleidingen van de Radboud Universiteit Nijmegen (2,8).

Beter?

De VU zegt het beter gedaan te hebben in de studentenenquête door de nieuwe plannen om het onderwijs te verbeteren. Die zijn vorig jaar in september gepresenteerd. Of dat zo is, valt niet op de maken uit de enquête.

Update 27 mei:

In onderstaande bericht werden incorrectie scores vermeld in de tekst over de VU in het algemeen en werden ten onrechte vergelijkingen met andere universiteiten gemaakt. De tekst is aangepast.