Koningin Máxima bracht afgelopen dinsdag via Zoom een werkbezoek aan project Studentinzetopschool, waar studenten scholieren bijles geven, ook van de VU. Omdat dat digitaal ging, waren alle ogen op de koningin gericht en kreeg zij haast de rol van journalist aangemeten.
Dat ging haar goed af. Gelukkig maar, want er was verder geen gelegenheid voor aanwezige pers om vragen te stellen. Tussen twee gewichtige kandelaars gezeteld, met een back drop van schilderijen en bloemen (of zou het een green screen zijn?) vraagt ze naar de start van het project.
Gastheer Ralph Meulenbroeks nam vanuit de Universiteit Utrecht, samen met Maarten-Harm Verburg namens de UvA en de VU het initiatief voor het project. Meulenbroeks legt uit dat het idee daarvoor kwam vanuit twee wensen: studenten enthousiasmeren voor het leraarschap, en het inzetten van studenten bij de ondersteuning van scholieren richting hun eindexamen. Ondertussen staan mensen in de achtergrond van de Zoomschermpjes foto’s te maken. Het is niet elke dag dat je in een Zoommeeting zit met de koningin.
Niet voorkauwen
Studenten die zich voor het project aanmelden, krijgen een spoedcursus bijles geven en worden dan gekoppeld aan een school. Wat het belangrijkste is dat de studenten daar hebben geleerd, wil de koningin weten. De aanwezige docenten en studenten zijn het erover eens: als (bijles)docent moet je doorvragen als een scholier iets niet begrijpt. “Je moet eigenlijk een soort diagnose stellen, kijken waar het onbegrip vandaan komt”, stelt lerarenopleider van de Universiteit Leiden Arthur Pormes. “Aan een antwoord uitkauwen hebben ze niks.”
Inmiddels hebben zich 270 nieuwe studenten aangemeld voor Studentinzetopschool. De koningin wil weten of dat groeiende aantal niet ten koste zal gaan van de kwaliteit van de bijlesgevers. Zodra een organisatie groeit, stelt ze, kunnen er mensen tussen gaan zitten die niet zo betrokken zijn als ze zouden moeten.
Kritische vragen
Volgens Meulenbroeks hebben ze dat nog niet meegemaakt, “Maar er zullen vast sommigen zijn die het alleen zien als prima bijbaan.” Het is niet de enige kritische vraag die de koningin stelt. Ze heeft zich duidelijk goed ingelezen, en vraagt door over het wegwerken van de achterstanden in het onderwijs, of docenten wel allemaal even blij zijn met deze bijleshulp, of de bijlessen niet al eerder wenselijk zijn, voordat scholieren een profiel moeten kiezen bijvoorbeeld.
Groeipijn
Om die vragen te kunnen beantwoorden, is er in de tweede helft van het werkbezoek ruimte voor de scholieren en docenten zelf om hun ervaringen te delen. De scholieren vertellen dat docenten het vaak druk hebben, dat ouders niet altijd kunnen helpen, en dat ze dus erg blij zijn met de hulp van de studenten. Koningin Máxima toont begrip, lacht dat ze het thuis ook meekrijgt met een dochter die het examenjaar nadert, en vraagt de studenten hoe de samenwerking met de docenten eruitziet.
Dan wil koningin Máxima nog weten wat de scholieren gaan studeren. En jawel, een van hen gaat pedagogische wetenschappen doen. Daarna sluit ze af door hen succes te wensen en drukt de scholieren op het hart dat groeien soms nou eenmaal met groeipijn gepaard gaat.
CORRECTIE 19 APRIL: In een eerdere versie van dit artikel stond dat Ralph Meulenbroeks de initiatiefnemer is van Studentinzetopschool, maar dat initiatief nam hij samen met Maarten-Harm Verburg.