“Ook al heb ik geen tijd, dan mail ik toch terug met de boodschap dat ik geen tijd heb. Ik probeer toegankelijk te zijn, studenten kunnen mij makkelijk even iets vragen. Ik beantwoord altijd hun mails, zoals ik dat ook bij een collega zou doen. Ik zie studenten als gelijkwaardige gesprekspartners. Ik weet meer van neurowetenschap, maar zij kunnen ook nadenken. Ze hebben vaak frisse ideeën.
Ik zeg soms letterlijk: we hebben nog veel vragen over MS, denk vooral mee. Mijn onderwijs is eigenlijk een uitnodiging aan studenten om te kijken naar hun eigen positie in de wereld en hoe ze zich willen inzetten om die wereld beter te maken. Je ziet ze soms denken: ik doe ertoe, ik kan een rol spelen bij de oplossing van dit probleem.”
Vertrouwen geven
“Toen ik zelf student was, merkte ik vaak dat docenten geen hoge pet van ons op hadden. Als ik studenten vertrouwen geef, merk ik dat ze dat waarmaken. Ik geef bij geneeskunde onderwijs binnen het eerstejaarsvak hersenen en zintuigen en bij het derdejaarsvak neurologie en oogheelkunde. Verder geef ik practica neuroanatomie en ben ik stage- en thesisbegeleider.
Collega’s klagen weleens over rumoer in de collegezaal. Ik probeer mijn colleges altijd interactief te maken. Ik geef heel korte uitleg en laat studenten dan met elkaar in gesprek gaan over een opdracht. Soms een invuloefening over de anatomie van de hersenen, maar soms ook een vraag als: stel dat je een bepaalde chirurgische ingreep moet doen. Welke kennis heb je dan nodig? Een gesprek is dan geen gebrek aan respect, maar geeft juist energie.”
Voortdurend kwartjes zien vallen
“Dat ik gemakkelijk toegankelijk wil zijn kost me wel wat tijd, maar het valt eigenlijk wel mee. Studenten mailen niet om de haverklap. Bovendien geeft het me juist energie. Een van de leukste dingen van het onderwijs is dat ik voortdurend kwartjes zie vallen. Als studenten mij vragen beginnen te stellen waaraan ik zie dat ze de stof begrijpen, als ik zie dat ik hun verwondering en nieuwsgierigheid heb aangewakkerd.
Zo’n twee jaar geleden heb ik gekozen voor een onderwijscarrière. Bij onze afdeling Anatomie en Neurowetenschappen kun je gelukkig kiezen voor een onderwijsprofiel, waarbij je dan niet wordt afgerekend op minder wetenschappelijke publicaties. Ik besteed maar één dag per week aan onderzoek, onder meer door promovendi te begeleiden. Toch word ik volgend jaar bevorderd tot universitair hoofddocent, met als aandachtsgebied onderwijs en niet onderzoek.”
SpringLab VU
“Ik ben voorzitter van de opleidingscommissie bachelor en master. Hoewel ik geniet van mijn onderwijs, staat het onderwijs wel onder druk. Het zijn financieel heftige tijden. Daar gaan mensen aan onderdoor. Soms leidt het ook tot creatieve oplossingen. Ik ben enorm enthousiast over het platform SpringLab VU, waar studenten als onze partners de opleiding opnieuw helpen vormgeven en uit te voeren. Wat willen zij eigenlijk leren, welke skills hebben ze nodig? Daar ga ik misschien de cheque van tweeduizend euro aan besteden die ik won met mijn prijs.”