25 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Helaas, warme chocolademelk toch niet genezend

Een Amerikaanse universiteit neemt afstand van een eigen persbericht over chocolademelk. Bij nader inzien is er geen bewijs dat deze drank tegen hersenschuddingen helpt.

Het is koud buiten, je glijdt uit en valt op je hoofd. Dan drink je warme chocolademelk van Fifth Quarter Fresh en alles komt goed. Dat zou je kunnen opmaken uit een persbericht dat de Universiteit van Maryland rondstuurde.

Football-spelers

Het gaat om de voorlopige resultaten van een onderzoek onder football-spelers. Degenen die de chocolademelk dronken, hadden na het seizoen een beter geheugen dan de andere spelers. De drank hielp ook als ze in het woeste football-spel een hersenschudding hadden opgelopen.

Die conclusie wekte al snel argwaan. De uitkomsten waren immers nog niet aan de kritische blik van andere wetenschappers onderworpen. Er stond zelfs niet hoeveel verschil er dan was tussen beide groepen sporters.

Belangenverstrengeling

Er zou best sprake kunnen zijn van belangenverstrengeling, vermoedden critici. Want waarom zou je anders onderzoek doen naar één specifiek merk chocolademelk? Inderdaad nam Fifth Quarter Fresh een deel van de onderzoekskosten voor zijn rekening.

De universiteit neemt er intussen afstand van en laat uitzoeken hoe het kon gebeuren dat dit persbericht werd verspreid. “Dit is niet karakteristiek voor een vooraanstaande, respectabele universiteit”, zegt de vicevoorzitter tegen persbureau AP.