Een ongewenste zwangerschap, een moeilijk statistiektentamen of een intensief bestuursjaar. Met het bordspel Your VUture leren eerstejaars spelenderwijs na te denken over hun studie en loopbaan.
“Shit, dit kost me drie effies”, zegt een student tijdens het spelen van Your VUture. Hij doelt op de punten in het bordspel die symbool staan voor hoeveel tijd en energie iets kost, een verbastering van effort. Het spel lijkt goed in elkaar te steken, met een groot speelbord met dobbelsteen (een rondje staat voor een studiejaar), heuse kanskaarten (‘je stort je in het verenigingsleven en komt niet aan studeren toe’, kosten: 3 effies), hulplijnen als je vastzit in het spel (‘bel je studieadviseur’) en een cv waarop spelers hun score bijhouden.
Voordat het spel begint, bepaalt een korte online vragenlijst je zogeheten VUture-profiel. De profielen variëren van carrièrejager en studiebol tot duizendpoot en wetenschapper. Elk profiel heeft zijn eigen doelen, zoals het behalen van carrière- en maatschappelijke punten. Die kun je verdienen door de juiste keuzes in het spel te maken, maar geluk speelt ook een rol. Net als in het echte leven.
Tegenslagen en geluk
“Spelenderwijs en met plezier nadenken over je aankomende studententijd, dat is het doel van het bordspel”, legt Bo Janssen uit, teamleider van de Onderwijswerkplaats. Qua spelplezier zit het wel snor: de spelers zijn fanatiek en moeten regelmatig hard lachen.
Kubilay Tarhan (20), eerstejaarsstudent Computer Science, houdt van bordspellen en Your VUture valt bij hem in de smaak. “Het bordspel laat je heel overzichtelijk en op een leuke manier zien wat de mogelijkheden zijn in je studie en loopbaan. En het leuke vind ik dat je soms tegenslagen hebt, zoals een heftige ruzie met je ouders, en soms juist geluk, zoals het winnen van de loterij met een kanskaart.”
Betuttelen of bedienen
Een bordspel, is het niet ietwat te betuttelend? Janssen vindt van niet. “We proberen juist op een luchtige manier studenten inzicht te geven in wat studeren behelst. In het eerste jaar komt er ontzettend veel op je af. We merken dat veel studenten vastlopen, terwijl er op de VU allerlei initiatieven zijn om studenten daarbij te helpen. Het spel brengt die hulplijnen laagdrempelig onder de aandacht. Daarnaast is het spel ook een conversation starter, het lokt dialoog uit.”
‘25 uur werken is kapot veel!’
Al gauw worden de woorden van Janssen waarheid zodra een van de spelers op het vakje ‘Bijbaan’ komt. “Wie heeft er een bijbaan?” vraagt een speler. “Ik werk 25 uur per week bij de Albert Heijn”, antwoordt Tarhan. “What!? Dat is kapot veel!” roept een andere student verbijsterd uit. Er volgt een dialoog over bijbanen, hoeveel men verdient en dat 25 uur per week toch best wel pittig is. Missie geslaagd.
Na afloop zegt Tarhan het nut wel in te zien van het bordspel. “Ik denk zeker dat er wat te leren valt. In mijn geval liet het me zien dat ik veel dingen tegelijkertijd probeer te doen, maar er niet altijd genoeg effies voor heb. Het laat je ook nadenken over wat je naast je studie kunt doen en hoe je je doelen kunt behalen.”
Al met al laat het spel studenten op een subtiele manier vooruitkijken, het stimuleert de dialoog en draagt bij aan reflectie. Het zorgvuldig leren omgaan met beperkte effies lijkt in deze tijd van eindeloze mogelijkheden en verleidingen geen overbodige luxe.