16 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Asociaal schuldenstelsel’ ter discussie tijdens onderwijsdebat

Volgende week kunnen studenten hun mening laten horen over de bezuinigingen op het hoger onderwijs tijdens het SRVU-onderwijsdebat. De SRVU verwacht pittige discussies. Het regeerakkoord laat zien dat studenten het heel zwaar gaan krijgen, vertelt penningmeester Princess Kontire Attia (foto). “Ze zouden het sociaal leenstelsel een asociaal schuldenstelsel moeten noemen. Er is niets sociaal aan een torenhoge schuld.”

Het debat zal in de vorm van het Lagerhuis worden gevoerd. De aanwezige politici zullen gewoon in het publiek tussen de studenten zitten. Kontire Attia: “We hebben geen zin ze op een apart podium te plaatsen. Dan is het vaak zo dat ze een half uur aan het woord zijn en de studenten enkel een minuutje de tijd krijgen.”

De SRVU heeft ook haar zustervakbonden uitgenodigd. ASVA (UvA), AKKU (Nijmegen), VSSD (Delft) en de LSVB zullen aanwezig zijn. Ook pleitvereniging Cicero geeft acte de présence. De aanwezige politici zullen het nog moeilijk krijgen. Volgens Kontire Attia vormen de vakbonden een front als het gaat om hun afwijzing van de bezuinigingen op het hoger onderwijs.

Toekomstige studenten de dupe

Alle grote partijen sturen een parlementariër: Mohamed Mohandis (PVDA), Pieter Duisenberg (VVD), Jasper van Dijk (SP), Paul van Meenen (D66) en Michel Rog (CDA).

De SRVU zegt dat er weleens studenten langskomen die zich zorgen maken over hun broertje of zusje. Kontire Attia: “De huidige studenten ontspringen een beetje de dans. Vooral toekomstige studenten zijn de dupe. Die zitten nu nog op de middelbare school. Ze concentreren zich op hun schoolexamens en zijn niet bezig met de maatregelen uit Den Haag. Ze kunnen zich dus niet goed verdedigen.”

Het debat vindt plaats op 21 januari in de MediaExperience. Het begint om 18.45 uur. Aanmelden kan hier