‘Als je studie één grote chaos voor je is, biedt een buddy uitkomst.’ Rachel spreekt uit ervaring. En daarom is zij nu zelf studiemaatje voor een eerstejaars geneeskunde.
Liep je zelf als eerstejaars vast in je studie? “Ja echt. Ik wist gewoon niet waar ik moest beginnen en hoe ik moest studeren. Het was chaos. Ik heb de aandachtsstoornis ADD, die maakt het studeren misschien nog moeilijker. Het lukte me gewoon niet om structuur aan te brengen in wat ik moest leren. En ik veranderde mijn manier van studeren steeds. Zonder mijn eigen buddy, een psychologiestudent van de VU, had ik het waarschijnlijk niet gered.”
Wat heeft die buddy voor je gedaan? “Ze heeft me geholpen structuur aan te brengen in wat ik moest studeren. Elke week maakten we samen een planning: wat ik wanneer zou gaan doen. En dat werkte voor mij heel goed. Het was de stok achter de deur die ik nodig had.”
23
Bachelorstudent geneeskunde (bijna afgerond)
2016-nu EHBO’er, Event Medical Service bv
2018-nu Verzorging van man met dwarslaesie
2018-nu Bediening, restaurant Rainarai
2016-2017 Vrijwilliger, Stichting SeniorenStudent
2012-2014 Vrijwilliger, verzorgingstehuis
Heb je door haar ook op een andere manier leren studeren? “Ja, ze heeft me geholpen om te onderzoeken welke manier van studeren voor mij werkt. Dat is dus niet een tekst lezen en dingen aanstrepen. Daar kan ik me niet op concentreren en dan blijft er niks hangen. Wat wél heel goed werkt is een stukje stof lezen en daarover zelf een vraag formuleren. Dan vraag je je af: hoe zou een tentamenvraag hierover uit kunnen zien? Ik schrijf die vragen dan uit. Die insteek maakt dat ik veel actiever met de stof aan de gang ga.”
En nu ben je zelf studiemaatje van een eerstejaars geneeskunde. Heb je haar ook zo leren studeren? “Ja, ik hoopte dat deze methode voor haar ook goed zou werken, maar in het begin was dat helemaal niet zo. Haar eerste tentamen dat ze op deze manier had geleerd, ging nog niet goed. Dus toen voelde ik me schuldig omdat ik haar had geadviseerd om met die vragen te werken. Maar in de volgende periode ging het gelukkig wel heel goed. En nu haalt ze toch haar bindend studieadvies en kan ze doorstuderen. Daar ben ik heel blij om.”
Denk je dat dat zonder jouw begeleiding niet was gelukt? “Dat weet ik niet. Ze is zelf ook enorm gemotiveerd. Maar ik weet uit eigen ervaring dat het heel erg kan helpen om iemand te hebben met wie je je planning kunt doornemen en kunt bespreken waar je tegenaan loopt. Dan verlies je het overzicht veel minder snel. De student die ik begeleid heeft ADHD. Het helpt dat ik weet wat het is om een aandachtsstoornis te hebben en geneeskunde te studeren.”
Hoe hebben jullie elkaar gevonden? “Er hing een briefje bij de studieadviseur dat ze een studiemaatje zochten voor een eerstejaars met ADHD. En omdat ik zelf zo goed ben geholpen door mijn buddy, wilde ik graag iets terugdoen.”
De VU probeert studiemaatjes te vinden voor studenten die nieuw zijn op de VU, of die speciale behoeften hebben omdat ze bijvoorbeeld gehandicapt zijn. Ook als je je eenzaam voelt, of je de eerste in je familie bent die aan een universiteit studeert, kan een studiemaatje een uitkomst zijn.
Wil je graag een studiemaatje? Of wil je je opgeven als studiemaatje? Mail naar: studiemaatjes.soz@vu.nl.
Zou het goed zijn als iedere eerstejaars een studiemaatje krijgt? “Ja, dat lijkt me zeker een goed idee voor iedereen die dat wil. Nu is de groep studiemaatjes heel klein. Laatst hadden we een lunch met de buddy’s en daar waren zo’n tien mensen, terwijl er duizenden eerstejaars zijn die een buddy goed zouden kunnen gebruiken, denk ik. Ik hoop dat het over een aantal jaren gewoon normaal is dat eerstejaars een ouderejaars als buddy hebben.”
Waarom zouden ouderejaars studiemaatje moeten worden? “Omdat het heel bevredigend is om iemand echt verder te kunnen helpen en het weinig moeite kost. Het kost je misschien een half uur per week. En je kunt in die tijd heel erg waardevol zijn voor iemand.”