Ze stonden al in de startblokken, de studenten die iets wilden regelen op MijnDUO. Het systeem was gisteren voor het eerst in een maand tijd weer in de lucht en het liep meteen storm.
Rond 13.00 uur waren er al elfduizend handelingen verricht in het spiksplinternieuwe systeem van MijnDUO, zegt een woordvoerder van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Hoeveel dat er op een normale dag zijn, wist hij zo snel niet, maar er was volgens hem duidelijk sprake van een “piekmoment”.
Even wennen
Op de website staat zelfs een waarschuwing. “Het is momenteel erg druk in MijnDUO. Het laden van uw gegevens kan langer duren. Sommige onderdelen kunnen (tijdelijk) niet beschikbaar zijn.”
Ook de telefoon ging vaak over. “Klanten moeten toch even wennen aan het nieuwe systeem,” zegt de woordvoerder. “Dan gaan ze bellen, maar daar hadden we al rekening mee gehouden.”
MijnDUO, de plek waar studenten en oud-studenten online terechtkunnen voor hun studielening en studieschuld was de hele maand april uit de lucht vanwege een grootscheepse vernieuwing van het ict-systeem.
Direct verwerkt
Aanvragen en wijzigingen worden nu direct verwerkt en bevestigd, en studenten krijgen meer inzicht in hun studieschuld: welk deel is een gift, welk deel een lening? Ze kunnen bovendien betalen met iDEAL en terugbetalers kunnen tijdelijk de aflossing stopzetten en het maandbedrag aanpassen.
In totaal werden de gegevens van 4,8 miljoen personen overgeheveld van het oude systeem naar het nieuwe. Dat is volgens de woordvoerder goed verlopen. Er waren ook weinig klachten van studenten, zegt hij. “Als ik sociale media als referentie neem, dan was het echt bijzonder rustig.” Volgens hem komt dat doordat iedereen vooraf goed werd geïnformeerd.