20 juli 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Hoger onderwijs betaalt populair ‘groen’ onderwijs

Het agrarisch onderwijs krijgt naar alle waarschijnlijkheid vijftien miljoen euro extra. De rest van het hoger onderwijs moet even bijspringen, vindt de Tweede Kamer.

Agrarische opleidingen groeien zo snel dat het ministerie van Economische Zaken, die het groene onderwijs betaalt, het niet meer kan bijbenen. Onderwijsinstellingen als Wageningen University en hogeschool Van Hall Larenstein krijgen daardoor minder geld. Er is een tekort van vijftien miljoen euro, erkende minister Dijsselbloem van Financiën gisteren tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen.

Zes miljoen euro inleveren

Niet eerlijk, vindt de Tweede Kamer, en de minister is het daar mee eens: “Het kabinet ziet het probleem en is bereid om mee te werken aan een oplossing.”

In eerste instantie eisen D66 en de VVD in een amendement tien miljoen euro extra voor Economische Zaken. Dat geld raakt onderwijsminister Bussemaker kwijt: het hoger beroepsonderwijs moet vier miljoen inleveren, het wetenschappelijk onderwijs zes miljoen euro.

Vijftien miljoen gezocht

De VVD-fractie laat weten dat er inmiddels druk wordt gezocht naar nog eens vijf miljoen extra. Dat lijkt te gaan lukken, aldus een fractiewoordvoerder. Het amendement wordt dan gewijzigd en volgende week in stemming gebracht. Naar alle waarschijnlijkheid zal een meerderheid van de Kamer voorstemmen.

De vijftien miljoen extra is alleen voor de begroting van volgend jaar. Het kabinet gaat op zoek naar een structurele oplossing van het probleem, verzekerde minister Dijsselbloem.