Hoe de studie begon
De meeste studenten zitten met hun hoofd al bij de vakantie. Zichtbaar opgelucht dat ze dit jaar heeft gehaald is de Griekse student Themida Korakaki (21): “Vorig jaar studeerde ik business, dat was verschrikkelijk.” Nu studeert ze culturele antropologie en ontwikkelingssociologie, dat vindt ze wel leuk. Sterker nog, ze ging eindelijk vrijwillig naar college. Ze vond het ook heerlijk dat de pandemie geen invloed meer had op haar leven. “Het is zo fijn dat ik gewoon weer kan uitgaan. Ik ben gisteren nog naar een concert geweest.”
De Indiase student Rishi Ahuja (19) heeft al zijn studiedoelen voor zijn bachelor International Business Administration (IBA) behaald. Zo wilde hij wiskunde weer onder de knie krijgen. “IBA is erg kwantitatief, dus dat is belangrijk. Ik was bang dat wiskunde mijn grootste uitdaging zou zijn, maar het bleek mijn beste vak!”
In eerste instantie wilde Ethna Salim Arooni (19) geneeskunde studeren, maar ze werd uitgeloot. Nu is ze blij dat ze gegaan is voor pedagogische wetenschappen. “Het is echt interessant! We leren over de start van een mensenleven.” Ze ondernam veel met haar nieuwe studievriendinnen, ze gaan zelfs samen op vakantie deze zomer. “We gaan ook vaak uit en houden sleepovers.”
Sylvester Luucies (19) begon vorig jaar met Computer Science. “Ik had geen idee wat ik ervan kon verwachten. Ik dacht: ik ga iets doen met computers. Maar er kwam veel meer bij kijken.” Soms was de studie lastig. “In het begin moest ik echt wel bikkelen.” Maar verder heeft hij het erg naar zijn zin gehad. “Eindelijk geen lockdowns meer, gewoon volle dagen op de VU.” Sylvester heeft een groep goede vrienden. “Ik ga veel om met die gasten; we studeren samen, gaan naar feestjes… Prachtig!”
Best veel geleerd
Naast de concerten en feestjes moest er natuurlijk ook nog gestudeerd worden. Themida: “We leren nu over heel actuele wereldproblemen. Zo bespraken we het nieuws bij het vak Challenges of the 21st Century. We leerden hoe over hoe mensen creatief omgaan met de effecten van klimaatverandering en zo ook weerbaarder worden voor veranderingen.” Minder leuk vond ze de vakken statistiek en methodologie.
Rishi vond statistiek juist wel leuk. “We gebruikten de programmeertaal ‘R’ om te coderen. Ik had al ervaring met coderen, dus dat was leuk om hiermee te werken.” Dit jaar leerde Rishi alle delen van een bedrijf kennen. “Maar eigenlijk leer je over waarom mensen doen wat ze doen.” Het moeilijkst voor Rishi was het beginnen met studeren. “Als het niet lukte met opstarten, deed ik het even rustig aan. Je kunt het altijd opnieuw proberen.”
Sylvester zat dit jaar ook diep in de codeerprogramma’s. “Een groot onderdeel van de studie is leren programmeren. Dat is eigenlijk de taal van computers leren kennen. In dit eerste jaar leerde we al zeven programmeertalen, onder meer Java en R.”
Ethna leerde dit jaar over hoe kinderen opgroeien en wat daarbij fout kan gaan. “We leren daarbij veel over educatie. Dat is ook handig voor mijn baan op de basisschool.” Hoewel ze daar bijna alles leuk vond, waren sommige dingen ook moeilijker. “We hadden bijvoorbeeld ethische discussies in de klas. Zo hadden we het over zwangerschap en abortus, waarbij de meningen erg verdeeld waren. Op een gegeven moment overheersten de emoties, dat was niet handig.”
Werken en feesten
Als je Ethna een jaar geleden had verteld dat ze nu op een basisschool zou werken, dan had ze dat niet geloofd. Daarnaast heeft ze nog twee andere baantjes: ze geeft pianoles en bijles Nederlands aan jonge kinderen. “Maar in het weekend doe ik weer andere dingen. Dan zie ik vrienden en heb ik feestjes.”
Sylvester had het grootste deel van het jaar een goed ritme. Vroeg op, naar de VU, even zitten met vrienden en dan naar college. Daarnaast werkt hij vier keer per week. Hij vond het lastig dat hij ver van de VU woonde. “Het is dan toch moeilijk om dingen te combineren. Ik wil graag overal ja op zeggen, maar dat kan niet altijd. Uiteindelijk ging het ten koste van mijn vrienden thuis, terwijl ik het juist met iedereen goed wil houden.”
Rishi is vooral gefocust op zijn studie. “Ik neem mijn tijd, ik doe wat ik moet doen.” Op dit moment kijkt hij erg uit naar de zomer. “Ik heb een onredelijke hoeveelheid tijd besteed aan hard werken. Nu ga ik twee maanden relaxen.” Over twee weken gaat hij naar Mumbai. Gelukkig kan hij tot die tijd wat rondhangen met zijn huisgenoten. “Ze hebben een jacuzzi geïnstalleerd in de woonkamer.” Themida moet lachen om die actie. “Kijk, dat is wat ik mis van met studenten samenwonen.”
Themida verlangt ook naar de zomer, ze gaat in augustus naar Griekenland. “Het hoort bij de Griekse cultuur om in de zomer te werken. Veel Griekse jongeren werken een zomer lang. Daarom blijf ik in juli nog hier werken.” Ze heeft een baantje bij restaurant Waga Mama. “Ik werk er nu bijna elke avond. En op de avonden dat ik niet werk, ga ik uit.” De rest van de zomer gaat Themida spenderen op een Grieks eiland met wat vrienden.
Masters in buitenland
In september wil Themida starten met het honoursprogramma. “Ja, maar ik twijfel nog wel hoor, het is best veel.” In het derde jaar wil ze in elk geval naar het buitenland. “Ik hoop echt dat ik naar Thailand kan. Ik hou van dat land, ik wil er ook een master doen.” En daarna? “Ik weet niet waar mijn bachelor me zal brengen.”
Rishi weet ook al zeker dat hij naar het buitenland wil in zijn derde jaar. “Ik hoop op de Verenigde Staten of Canada. Daar wil ik namelijk een master doen.” Wat het tweede jaar hem zal brengen, weet hij nog niet. Nou ja, een hoge huur, dat is zeker. “Ik moet straks veel meer betalen voor mijn nieuwe kamer. Voor die prijs kan ik een luxe appartement in India krijgen.” Voor nu maakt hij zich daar nog geen zorgen om.
Ethna gaat over een paar weken met haar vriend naar Kroatië. Na de zomer wil ze uit huis. “Ik hoop dat ik iets kan vinden vóór december of januari.” In haar derde jaar wil ze ook naar het buitenland. “Het liefst ergens buiten Europa.” Waar, dat weet ze nog niet. En daarna een master? “Ik denk aan ontwikkelingspsychologie, maar misschien doe ik nog wel een tweede bachelor. Ik weet zeker dat ik over drie jaar nog niet wil werken.”
Sylvester hoopt ook komend jaar uit huis te gaan. “Ik denk dat het wel lekker is om een plekje te hebben in Amsterdam, want het tweede jaar wordt nóg drukker.” Na zijn zonvakantie in Griekenland gaat Sylvester de rest van de zomer werken. “Maar ik ga ook van het zonnetje genieten en de gezelligheid opzoeken.” Misschien wil hij na zijn bachelor nog de master Artificial Intelligence doen. Wat hij na zijn studie gaat doen is hem nog een raadsel. “Ik kijk wel wat ik tegenkom. Ik lul me er wel doorheen.”
4 tips voor een goede start
Ethna: “Het is makkelijker om een leven in Amsterdam op te bouwen als je hier ook woont.”
Rishi: “Aan mijn mede-internationals wil ik meegeven dat het tijd kost om te wennen aan de cultuurverschillen. De mensen hier zijn minder competitief dan in India. Je leert dus van Nederlanders om minder competitief te zijn en meer te ontspannen.”
Themida: “Ontmoet zo veel mogelijk nieuwe mensen, ga naar evenementen en raak betrokken bij je studie. Als je actief bent bij je studie, is studeren veel leuker.”
Sylvester: “Zoek je medemensen op, ga niet apart van de rest zitten bij college. Ik zag dat de studenten die altijd alleen zaten, eerder stopten met hun studie. Als je een leuk groepje om je heen hebt verzameld, red je het wel.”