16 juli 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Docent ontslagen die orkaan Texas ‘karma’ noemt

De University of Tampa (Florida) heeft gisteren een docent ontslagen die de verwoestende orkaan Harvey in Texas ‘instant karma’ noemde. Hadden ze maar niet op de Republikeinen moeten stemmen, twitterde hij.

“Ik geloof niet in instant karma, maar voor Texas voelt het wel een beetje zo. Hopelijk realiseren ze zich hierdoor dat de Republikeinse partij niets om ze geeft”, twitterde gastdocent sociologie Ken Storey zondag over de orkaan Harvey, die op dit moment al zeker dertig doden heeft geëist.

En in een volgende tweet: “De mensen daar moeten meer hun best doen om het kwaad dat hun staat doorvoert te stoppen. Ik geef alleen degenen die de Republikeinen steunen de schuld.”

Excuses te laat

Na de ophef die ontstond, verwijderde hij zijn tweets snel en bood hij zijn excuses aan. Maar het was al te laat: de website Campus Reform had screenshots van zijn berichten gemaakt en publiceerde die.

Toen de University of Tampa de berichten onder ogen kreeg, werd Storey onmiddellijk ontslagen. De universiteit laat weten dat zijn colleges door andere docenten worden overgenomen.

‘Onverantwoordelijke actie’

“We veroordelen zijn commentaren en de sentimenten erachter, en begrijpen de pijn die deze onverantwoordelijke actie heeft veroorzaakt”, zegt de universiteit in een verklaring. “Als inwoners van Florida weten we maar al te goed tot hoeveel leed tropisch weer kan leiden.”