Studentenleven
& Maatschappij

VU-hoogleraar stemt voor invoering leenstelsel

In de Eerste Kamer wordt er vandaag besloten over het leenstelsel. Tijdens de lunchpauze sprak Advalvas met Ruard Ganzevoort, Eerste Kamerlid voor GroenLinks én hoogleraar Theologie aan de VU.

Gedurende het debat Twitterde Ganzevoort al een foto van enkele in de Kamer aanwezige studenten. “Dat zij er zijn kan ik waarderen. Ik heb de voorbije maanden heel veel met studenten gesproken en daarbij viel mij hun betrokkenheid en deskundigheid op. Ik denk eigenlijk dat dat wat wij willen bereiken niet ver uit elkaar ligt, maar wij denken op bepaalde punten net wat anders.”

Behoud OV-kaart

Ganzevoort en GroenLinks zijn namelijk vóór het afschaffen van de basisbeurs, al was dat in 2013 nog anders. De partij is blij met enkele voorwaarden die er in de tussentijd zijn afgedwongen. “Zo blijft nu wel de OV-kaart behouden en ook de aanvullende beurs voor studenten met armere ouders verdwijnt niet. Ik ben dan ook niet bang dat er straks heel veel minder mensen gaan studeren, al zeg ik niet dat het niet gaat gebeuren. Zeker in de beginfase zal er een korte dip zijn. Het wordt dus onze taak om de potentiële studenten goed te informeren over waar ze aan toe zijn en ze ervan te overtuigen dat het volgen van een opleiding nog altijd het verstandigste is.”

“Verder wordt het bespaarde geld geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs, dat is een echte verbetering voor de studenten. We zijn op dit moment nog niet in detail getreden over wat die verbeteringen dan zijn en ik ben sowieso van mening dat dat niet in Den Haag beslist moet worden. De instellingen kunnen zelf het beste kijken waar er meer of minder geld nodig is.”

Of het leenstelsel wordt doorgevoerd is natuurlijk nog maar de vraag, want er wordt nog volop gedebatteerd in Den Haag. “Het is tot nu toe een goed debat met veel kritische vragen. Maar het verloopt naar verwachting, er zijn nog geen verrassingen geweest”, aldus Ganzevoort.