27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU gaat werken met antispieksoftware Proctorio

Het softwarebedrijf waarmee de VU in zee gaat om online te surveilleren voor tentamens is het Amerikaanse Proctorio. De software van Proctorio kan herkennen dat een student wegkijkt van het beeldscherm, praat, andere websites bezoekt, wat-ie met z’n muis doet en of er verdachte achtergrondgeluiden zijn.

Bij in totaal 150 tentamens gebruikt de VU deze maand de online surveillancesoftware, waar veel om te doen is vanwege privacybezwaren. Studenten moeten de software installeren op hun computer via een Google Chrome-extensie en toegang verlenen tot hun webcam en microfoon. Voor het tentamen begint moeten ze zich identificeren met hun ID, die de software scant. Tijdens het tentamen kijkt en luistert de software vervolgens mee.

Geen live proctoring

Gebeurt er iets verdachts, dan geeft de software dat aan. De VU laat VU-surveillanten vervolgens naar die beelden kijken. “Belangrijk is dat we geen live proctoring doen”, zegt rector Vinod Subramaniam tegen Ad Valvas. “Dus er kijkt geen wildvreemde mee in je kamer op het moment dat je het tentamen maakt. Studenten krijgen instructies over wat ze moeten doen om te zorgen dat de software niet ‘afgaat’. Niet te veel bewegen, bijvoorbeeld. Soms mogen ze wel in hun boek kijken, maar als ze Google of Whatsapp gebruiken, kan de software dat detecteren.” Alle beelden en geluiden worden zes maanden bewaard.

Een laatste middel

De VU experimenteerde al voor corona met online proctoring, via ProctorExam. Maar omdat dat niet geschikt is voor grote aantallen studenten, gaat de universiteit nu ook werken met Proctorio, aldus de rector. “Online proctoring is een laatste middel. Per tentamen kijkt de examencommissie of er een alternatief mogelijk is. Alleen in het geval dat dat niet kan, gebruiken we proctoring.”