26 maart 2024

De studio in quarantaine-opstelling

VU Campusradio wil uitbreiden

De eerste show van VU Campusradio is alweer een jaar geleden. De redactie wil nu meer shows gaan maken en het bereik vergroten en daarvoor komen drie functies vrij. Een gesprek met Marc Lamain, initiatiefnemer en host van de VrijMiBo-show.

“Mensen op de campus dichter bij elkaar brengen”, dat was volgens VU-alumnus theologie Marc Lamain een grote motivatie om het radiostation te starten. “Het zou mooi zijn als luisteraars zich kunnen herkennen in wat er in de shows aan bod komt. Er gebeurt veel interessants onder studenten en medewerkers.”

Dat merkt Lamain ook in de hoeveelheid ideeën die binnenkomen voor podcasts. Idealiter werken die mensen dat dan zelf uit. “Het werkt niet als ik iemand anders z’n show ga maken, je moet binding hebben met het onderwerp.” Er gelden ethische regels als het mag geen monoloog zijn en controversiële onderwerpen bespreken we met respect en onderbouwing, maar verder laat de redactie de programmamakers vrij. “Als iemand een show over K-pop [Koreaanse popmuziek, red.] wil maken, graag! Het is juist leuk om dingen te horen waar je zelf niet aan had gedacht.”

Veel plannen, te weinig capaciteit

Er zijn ook genoeg mensen die de redactie mailen en ‘radio wel leuk vinden klinken’ maar geen concrete plannen hebben. Ook zij kunnen bij hen terecht. Dat is een van de redenen dat de redactie nu wil uitbreiden. Er staan zo’n veertig mensen klaar met plannen, maar een redactie van vijf mensen schiet tekort om hen allemaal te begeleiden en tegelijkertijd radio te blijven maken.

Meer shows, meer hosts

Vooralsnog hebben ze dan ook niet genoeg leden om een taakverdeling te maken. Iedere programmamaker moet zelf kunnen presenteren, opnemen en monteren – al dan niet na enige training. “Dat vereist grote verantwoordelijkheid. Het zou mooi zijn om naast content creators ook producers te hebben. De een heeft wilde ideeën, de ander houdt gewoon van knopjes.”

‘De een heeft wilde ideeën, de ander houdt gewoon van knopjes’

Het oorspronkelijke plan was om twaalf uur lang live radio te maken met daarbuiten herhalingen, maar in de praktijk bleek dat niet haalbaar. “Daar hebben we simpelweg nog te weinig shows voor. We kunnen wel voortdurend uitzenden, maar je wilt ook niet alleen maar muziek draaien. Met zo weinig hosts heb je dan steeds zowat dezelfde afspeellijst.”

Ruis of podcast?

Met de uitbreiding naar acht redactieleden hopen ze uiteindelijk ook meer luisteraars te bereiken. “De luistercijfers stellen nu nog weinig voor. De liveshows hebben elk zo’n dertig unieke luisteraars per week. Voor podcasts liggen de cijfers hoger, maar alsnog is het niet veel. We hebben geen overweldigende following. Tot nu toe lag de focus ook op het maken van content, en dat blijft voorlopig ook zo. Maar met drie nieuwe mensen kunnen we de ideeën die er nu liggen, gaan uitwerken. Als we eenmaal meer shows hebben, kunnen we ook een fatsoenlijk uitzendschema maken. Dan weten luisteraars beter wat ze kunnen verwachten als ze op ons station afstemmen. Het is nu nog te veel de vraag: als ik de radio aanzet, hoor ik dan ruis of een podcast?”

De vacatures die nu vrijkomen zijn voor de posities van hoofdredacteur, adjunct-hoofdredacteur en secretaris. Lamain schat dat het gaat om zo’n vier tot acht werkuren per week. Het gaat om onbetaalde functies – hoewel Lamain wel kijkt naar mogelijkheden voor een vergoeding in de toekomst. Je kunt nog solliciteren tot zondag 6 december.