18 maart 2024

Genomineerden Bakr Kamil en Ahmed al Hasan en winnares Shakiba Babri

VU-alumnus Shakiba Babri wint Bleichrodt Award

De pas afgestudeerde arts Shakiba Babri heeft dit weekend de Kees Bleichrodt Award van vluchtelingstudentenorganisatie UAF gewonnen. De prijs, een beeldje en een cheque van 250 euro, werd uitgereikt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar het jaarlijkse Afstudeerfeest van het UAF werd gevierd.

De Belichrodt Award wordt uitgereikt aan vluchtelingstudenten die zich onderscheiden door hun uitzonderlijke talent en doorzettingsvermogen. De jury, meldt het UAF, was lovend over haar studieprestaties, haar doorzettingsvermogen en haar toewijding aan anderen. Ook onderstreepte ze dat een vrouw die vlucht uit een land waar geen vrijheid bestaat, het dikwijls veel moeilijker heeft dan een man.

Samen met haar moeder vluchtte Babri in 2009 uit Iran. Daar waren haar ouders politiek actief. Haar moeder belandde in de gevangenis en haar vader werd geëxecuteerd toen zij één jaar was.

In Nederland combineerde zij haar studie met de zorg voor haar moeder en reisde ze dagelijks vier uur om haar opleiding te kunnen volgen. Haar begeleider bij het UAF zegt “zelden zo’n hardwerkende en gemotiveerde student als Shakiba te hebben gezien.”

De prijs is vernoemd naar Kees Bleichrodt, voormalig directeur van het UAF, die vijf jaar geleden overleed.