29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Voorspelling ministerie: toch weer meer studenten dan verwacht

Het ministerie van Onderwijs kan zijn borst natmaken voor een nieuwe tegenvaller op de begroting: er komen wederom meer leerlingen en studenten dan eerder voorspeld.

Elk jaar raamt het ministerie van OCW hoeveel studenten en leerlingen er ongeveer in het onderwijs zullen zijn, en al zeven jaar achter elkaar gaat dat mis: de schattingen blijken steeds te laag.

Dat heeft bezuinigingen tot gevolg om toch binnen het budget te blijven. Daarom kijkt het hoger onderwijs met argusogen naar de voorspellingen. Ook nu stelt OCW eerdere voorspellingen naar boven bij.

Minder krimp

Voor kalenderjaar 2020 heeft het ministerie de verwachting van het aantal hbo-studenten met 14.400 opgehoogd. Er wordt nog altijd krimp voorspeld, maar die gaat minder hard dan in eerdere scenario’s. De tweejarige ad-opleidingen groeien, maar er zijn eveneens meer studenten in de voltijd-bacheloropleidingen.

Wel gaan er minder mbo’ers naar het hbo dan het ministerie had verwacht. Volgens critici komt dat door het nieuwe leenstelsel, maar daarover staat niets in het huidige rapport (‘referentieramingen’).

HOP-raming-studenten-hbo_0.png
© HOP. Bron: Referentieramingen 2020, ministerie van OCW.

Glazen bol

Ook de universiteiten trekken meer studenten. Er kozen afgelopen jaar bijvoorbeeld meer studenten voor een master na hun bachelor dan OCW in de glazen bol had gezien. De ramingen voor 2020 zijn daarom bijgesteld: 1.900 in de bachelor erbij en 1.700 in de master.

HOP-raming-studenten-wo.png
© HOP. Bron: Referentieramingen 2020, ministerie van OCW.

Afgelopen jaar overtrof het aantal buitenlandse studenten in het Nederlandse hoger onderwijs opnieuw de voorspellingen. Het waren er enkele duizenden meer, dus ook die verwachte groei is naar boven bijgesteld.

Nog meer dan andere jaren is het deze keer de vraag hoe accuraat de voorspellingen zijn. De ramingen zijn gemaakt voordat de coronacrisis uitbrak. Er komen nadere analyses om de gevolgen van de coronacrisis in kaart te brengen.