19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Vereniging beschuldigt STAP-budget van stimuleren kwakzalverij

Met duizend euro subsidie van de overheid kun je cursussen in alternatieve geneeskunde volgen. De Vereniging tegen de Kwakzalverij noemt het verwerpelijk en trekt aan de bel.

Duizend euro kunnen mensen bij uitkeringsinstantie UWV aanvragen om zich bij te scholen. Talloze cursussen kun je inmiddels volgen, ook op het gebied van de alternatieve geneeskunde.

Oplichter

Dat laatste stuit de Vereniging tegen de Kwakzalverij tegen de borst. Die spreekt van “belastinggeld gebruiken voor een opleiding tot oplichter”. De vereniging hekelt STAP-subsidies voor bijvoorbeeld cursussen in kleurentherapie, ayurveda, homeopathie en ‘eclectische energetische natuurgeneeskunde’.

Het ministerie van SZW heeft een ‘toetsingskamer’, die steekproefsgewijs de aangeboden cursussen controleert op onder meer inhoud en niveau. Die ziet kennelijk weinig bezwaren tegen dergelijke cursussen.

Daar schermen de aanbieders ook mee. “Ook jij kunt kosteloos een geaccrediteerde Civas-opleiding volgen met het STAP-budget”, staat bijvoorbeeld op de website van aanbieder Civas. Sommige van die cursussen zouden op hbo-niveau zijn. Ze zijn alleen niet geaccrediteerd door onderwijskeurmeester NVAO, maar door andere organisaties.

Meester Kackadorisprijs

De Vereniging tegen de Kwakzalverij nomineert minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor de jaarlijkse Meester Kackadorisprijs. De prijs is bestemd voor personen of organisaties die volgens de jury de kwakzalverij bevorderen zonder zelf mensen te behandelen. Andere genomineerden van dit jaar zijn het tijdschrift Ouders van Nu, televisieprogramma Op1, de verantwoordelijke voor de jaarlijkse lintjesregen en een Officier van Justitie.