Wetenschap
& Onderwijs

Universitaire studenten willen ook geen bindend studieadvies

Net als hogescholen zouden universiteiten het bindend studieadvies voor dit jaar moeten schrappen. Dat staat in een petitie van een student biologie die al bijna 3.200 keer is ondertekend.

Waarom zouden hbo’ers in de coronacrisis geen bindend studieadvies krijgen en wo-studenten wel, vraagt de Utrechtse biologiestudent Ralf Brouwers zich af. Volgens hem kloppen de gebruikte argumenten niet.

De universiteiten verwachten weinig studievertraging in het eerste jaar, want die was er afgelopen voorjaar ook nauwelijks. De hogescholen tonen meer coulance: eerstejaarsstudenten mogen een jaar langer proberen de bsa-norm te halen.

Praktijklessen

De biologiestudent merkt op “dat erg veel van onze praktijklessen, die erg belangrijk zijn voor ons onderwijs, zijn weggevallen”. De rest van het onderwijs is ook minder goed dan in gewone tijden, stelt hij. Daarom zouden ook de universiteiten het bindend studieadvies moeten schrappen.

De lijst met ondertekenaars moet nog flink groeien, wil de petitie universiteiten op andere gedachten brengen. Ze zien voorlopig weinig in uitstel (laat staan het schrappen) van het bsa.

Ze hebben vorige week met het ministerie afgesproken dat ze de situatie in de gaten houden. Wellicht passen specifieke opleidingen zelf het bsa aan. Als studenten door buitengewone omstandigheden in de knel komen, kunnen ze altijd voor henzelf om uitstel of afstel vragen.