28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Uilensteders boos op politie vanwege ‘fake-bericht’ coronafeestjes

Een bericht over feestende Uilensteders van de politie Amstelveen, dat de landelijke media haalde, heeft bij een aantal bewoners van de studentenwijk kwaad bloed gezet. Ze vinden dat de politie hun wijk een slechte naam geeft door de feiten te verdraaien en willen een klacht indienen.

De politie schreef op Facebook dat er op Uilenstede feestjes en bijeenkomsten worden georganiseerd en maande de bewoners daarmee te stoppen. In werkelijkheid, zeggen de bewoners op hun Facebook-pagina, werd er vanaf de afzonderlijke balkons muziek gemaakt, naar het voorbeeld van de Italianen die hun quarantaine draaglijk maken door op hun balkons met elkaar te zingen. ‘Daarbij zijn de maatregelen tegen het coronavirus van het RIVM in acht genomen.’

Maar veel landelijke en lokale media hebben alleen het bericht van de politie als bron gebruikt en opgenomen in opsommingen van verschillende overtredingen en gevallen van asociaal gedrag in het land. Dat is de bewoners, zeggen ze zelf, op veel negatieve reacties van de buitenwereld komen te staan.

Teringleiers

‘Sorry hoor, maar wanneer we met z’n allen vanaf het balkon klappen voor de hulpverleners zijn we fantastisch, maar wanneer er muziek op staat, zijn we opeens teringleiers [sic] die dood moeten’, aldus een bewoonster. Een bewoner vindt dat de politie een ‘opruiend fake-bericht’ heeft geplaatst.

Elders op Facebook zijn filmopnames van het balkonfeestje te zien, dat blijkt inderdaad niet het bacchanaal in een afgesloten ruimte te zijn dat door de politie werd gesuggereerd.

“We hebben geconstateerd dat er op verschillende balkons muziek werd gemaakt”, zegt woordvoerder Lex van Liebergen van de politie. “Dat is op zich geen overtreding van de RIVM-regels en dus niet strafbaar, maar in verschillende woningen bevonden zich tien mensen in één ruimte, die geen anderhalve meter afstand van elkaar hielden.”

Niet gecontroleerd

Of het daarbij om studenten gaat die samen een huishouden vormen en dus geen afstand hoeven te houden volgens de RIVM-regels, is “een aanname die niet door de politie is gecontroleerd”, aldus de woordvoerder. “Wel hebben we gezegd dat er met de muziek geluidsoverlast is veroorzaakt en hebben we een moreel appel gedaan op de studenten om zich aan de gedragsregels te houden.”

De politie wijst erop dat ze bij een derde waarschuwing wegens geluidsoverlast de geluidsinstallaties van de studenten in beslag kunnen nemen. De NOS vermeldt in haar berichtgeving dat de politie had ingegrepen omdat het balkonfeestje studenten stoorde die een online tentamen moesten doen, maar daar is Van Liebergen niks van bekend.

Klacht indienen

“Als de bewoners vinden dat de politie hen met het Facebook-bericht onrecht heeft aangedaan, dien dan vooral een klacht in”, aldus Van Liebergen. Het bericht is door de politie inmiddels van een grondige revisie voorzien.