15 april 2024

VU-bestuurder Marjolein Jansen bij de boekenkast van Colijn

Studeren in het groen op de tweede verdieping

Er lopen nog net geen puppy’s rond in ‘De Verdieping’, de nieuwe studiezaal op de VU, maar huiselijk is het er wel. Vanaf vandaag kun je lui op de bank studeren in het groen in de pop-upstudiezaal.

Wat direct opvalt zijn de vele planten. Kleine in de kasten, grote op de grond. Ze staan tussen de grote houten leestafels met ouderwetse houten schoolstoelen eromheen en eronder Perzische kleden. Bij het raam staan zitjes met leren banken, er hangen oude kaarten aan de muur en er zijn vitrines met opgezette vogels en ander erfgoed. En achterin een oude boekenkast.

Boekenkast

“Dat is een 19e-eeuwse boekenkast. Hij is van Hendrikus Colijn geweest, voormalig minister-president van Nederland en sterk verbonden met de geschiedenis van de VU”, vertelt Harm Derks, hoofd van de UB-afdeling Library Services. Hij bedacht de pop-upstudiezaal. “Sinds ik hier ruim anderhalf jaar geleden kwam werken, praten we al over de verbetering van de studieplekken. Dat loopt goed, maar het realiseren gaat niet zo snel, want er is een flinke investering voor nodig. Maar in de tussentijd wilde ik ook iets dóen.”

Experimenteren

Dat werd deze tijdelijke, huiselijke en groene studieruimte, een co-creatie van de Universiteitsbibliotheek (UB), de Facilitaire Campus Organisatie (FCO) én studenten, om te experimenteren met meubels, decoratie en inrichting. Studenten mogen zelf Colijns boekenkast vullen met boeken waarvan ze vinden dat anderen ze ook zouden moeten lezen. “Dat geldt ook voor de kunst”, zegt Derks. “De posters van het werk ‘Utopia’ die er nu hangen zijn door studenten uitgezocht. Maar als een student zelf kunst maakt, mag die hier ook exposeren. En links achterin staat een proefmeubel. De leverancier heeft dat bedoeld als studieplek en wil weten of het werkt in de praktijk. Over een paar maanden is het weer weg.”

Pizzasessies

Om te weten wat studenten eigenlijk belangrijk vinden in een studiezaal, organiseerden Derks en z’n team pizzasessies voor studenten en workshops met een architect. Ze maakten ook een soort studieplekken-Tinder, met foto’s van ruimtes en omgevingen. Uiteindelijk kwamen daar een paar gewenste kenmerken uit: thuis voelen, ontmoeten, duurzaamheid, kunst en erfgoed, veel planten en groen. “En studenten houden veel van boeken”, zegt Derks. “Het aanzicht ervan, de sfeer, de inspirerende werking. En boeken zijn ook nog eens praktisch om mee te werken, want geluidswerend.”

Woonkamer

“Het idee was om er een soort woonkamer van te maken, waar mensen zich thuis voelen, wil studeren, samenkomen”, zegt Päivi Reckman, voorzitter van de universitaire studentenraad. “Er is voor ieder wat wils. Er staat ook van ieder vakgebied iets tentoongesteld, van biologie, natuurkunde, rechten, sociale wetenschappen, aardwetenschappen. Het is echt mooi geworden. Toen we hier anderhalve maand geleden waren om na te denken over de inrichting, was er nog helemaal niks.”

De nieuwe studiehuiskamer is een bont geheel van tweedehands meubels, deels van de VU en deels uit kringloopwinkels, kunst en erfgoed uit de collectie en planten. De pop-upstudiezaal zorgt voor ruim honderd extra studieplekken en zal naar verwachting ongeveer twee of drie jaar in gebruik zijn. In de komende jaren zullen de UB en FCO alle studiezalen in het hoofdgebouw grondig verbouwen.