De huidige GroenLinks-leider Jesse Klaver bij een studentenprotest in 2014

Studentenvakbond opent ‘museum’ van onderwijsbezuinigingen

De Landelijke Studentenvakbond gaat over twee weken demonstreren in Den Haag. De studenten openen een Museum van Onderwijsbezuinigingen om te laten zien hoe hard een ommezwaai nodig is.

Op 11 april gaan de studenten een spandoek van vijftig meter lang ophangen, “het langste dat we ooit hebben gemaakt”, vertelt LSVb-voorzitter Jarmo Berkhout. Dat spandoek vertelt de geschiedenis van 35 jaar Nederlandse bezuinigingen op onderwijs.

“Vind gebroken beloften terug, zie hoeveel beter je ouders het hadden in hun studententijd en aanschouw hoe het onderwijs jaar na jaar duurder werd”, schrijft de vakbond in een aankondiging op Facebook.

Nieuw kabinet

Berkhout geeft een paar voorbeelden. “Van de verhoging van het collegegeld tot het afschaffen van de basisbeurs. We zetten alles op het spandoek en dat hangen we bij de Hofvijver.”

Hiermee wil de LSVb zijn stem laten horen nu politieke partijen onderhandelen over de vorming van een nieuw kabinet. “Gaan zij net zo hard bezuinigen op het hoger onderwijs als hun voorgangers of gaat hier eindelijk verandering in komen?”

Berkhout verwacht niet dat er straks tienduizenden studenten bij zullen zijn. “We hopen wel op een goede opkomst, maar het is vooral bedoeld als ludieke actie. We willen de politieke partijen ervan doordringen dat ze echt moeten kappen met onderwijsbezuinigingen.”