Studenten stelen de show

Leuk, humoristisch en interessant! Zo staat de theatershow ‘Ben ik klaar voor het studentenleven?’ van de Jonge Westermannen aangekondigd. De voorstelling had vooral een hoog studentikoos gehalte.

“Je komt dronken thuis van een feestje en kotst in de vissenkom in de gemeenschappelijke keuken. Wat zeg je de volgende dag tegen je huisgenoten?” Dat is een van de vragen die Basz de Jonge en Richte Westerman (samen de Jonge Westermannen) de ongeveer vijfhonderd eerstejaars in de Aula voorleggen. Slechts een enkeling in de zaal geeft antwoord.

Wedstrijd in de aula

De show moet het karakter hebben van een wedstrijd. De linkerkant van de zaal strijdt tegen de rechterkant. Maar de teamgeest en strijdlust bij de nieuwe studenten zijn aan de matige kant. Op aandringen van De Jonge en Westerman roept de ene helft van de zaal boe als zij het antwoord weten en de andere helft bè. De studenten in spe hebben er zichtbaar weinig zin in zich als makke schapen naar de slachtbank te laten leiden. Alleen Luuk, door Basz de Jonge uit de zaal geplukt en aangewezen als zijn teamleider, heeft er duidelijk zin in. Als een volleerd komediant swingt hij op het podium en spoort zijn team aan tot betere prestaties.

Inderdaad zijn sommige vragen best leerzaam. Zo komen we te weten dat het bier in Eindhoven met 1 euro 92 per glas gemiddeld het goedkoopst is van de studentensteden. En dat een studentenkamer gemiddeld 21 vierkante meter groot is.

Ook kan de zaal massaal ‘Heb je even voor mij?’ van Frans Bauer meezingen.

Datingshow

En seks kan in een studentenshow natuurlijk niet ontbreken. Daarom hebben de heren een datingshow bedacht. Joeri mag op het podium kiezen uit twee meisjes en een jongen. De vier studenten weten er een echt spektakel van te maken. Met een heuse handstand breekt Isa definitief het hart van Joeri.

De studenten in de zaal willen nadrukkelijk laten merken dat ze echt wel slim zijn. Zonder problemen komt het antwoord op de vraag wie de VU heeft opgericht (Abraham Kuyper) en menigeen weet dat de VU twaalf faculteiten telt.

Kortom, de studenten hebben de show gestolen!