16 april 2024

Een van de filmzalen in het Nieuwe Universiteitsgebouw aan de De Boelelaan

Rialto VU start crowdfunding voor filmprojector

Filmtheater Rialto is een crowdfunding gestart voor een filmprojector in de nieuwe dependance op de Vrije Universiteit. De projector komt in een van de vier filmzalen in het NU-gebouw.

Met de crowdfunding hoopt Rialto 35.000 euro op te halen voor een ‘state-of-the-art laserprojector’. “Dat zijn de kosten voor een kale projector”, zegt marketingcoördinator Steffie van der Horst. “Met alles erbij, zoals lenzen, audiosystemen en servers, kom je al gauw boven de 70.000 euro uit.”

Overdag onderwijs, ’s avonds film

De projector komt in een van de vier filmzalen in het NU-gebouw aan de De Boelelaan. De andere drie projectoren zijn al aangeschaft en de zalen zijn zo goed als gereed. In de zalen komt overdag onderwijs en in de loop van de middag en avond film en theater.

Rialto wendt zich tot het publiek voor financiering vanwege de coronacrisis. “Door corona zijn er geen bezoekers en krijgen we niet veel geld binnen, dus alle steun is welkom”, zegt Van der Horst. “Maar het is ook een leuke actie: mensen kunnen eraan bijdragen dat Rialto VU nog meer films kan vertonen.”

Speciale aanpassingen

In totaal investeert Rialto zo’n 500.000 euro in de dependance op de Zuidas, voor filmschermen, laserprojectoren en Dolby-geluidssystemen. De VU betaalt de stoelen, ventilatie, verlichting, bekabeling en stoffering, met speciale aanpassingen om de vier zalen geschikt te maken voor filmvertoning.

Rialto VU opent in september 2020 de deuren. Cultuurcentrum Griffioen start tegelijk met theatervoorstellingen in het NU-gebouw. Gezamenlijk openen Rialto en Griffioen ook een cultuurcafé.