29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Nieuwe Theoloog des Vaderlands is weer van de VU

Samuel Lee is afgelopen weekend benoemd tot nieuwe Theoloog des Vaderlands. Hij is directeur van het Center for Theology of Migration aan de faculteit Religie en Theologie.

Lee is de negende Theoloog des Vaderlands en volgt Stefan Paas, hoogleraar missiologie en interculturele theologie aan de VU, op als ambassadeur van de theologie in Nederland. Lee is de eerste vaderlandse theoloog met een migratie-achtergrond.

Migrantenpastor

Hij kwam als tiener vanuit het Midden-Oosten naar Nederland en promoveerde aan de VU, waar hij onderzoek deed naar het christendom in Japan. Hij is onder andere geïnteresseerd in de interactie tussen religie en migratie en geeft op de VU onderwijs in de postgraduate opleiding Migrant pastor and church leader.

Juryvoorzitter Tom Mikkers over de benoeming: “Samuel Lee geeft een gezicht aan een onderbelichte kant van de theologie in Nederland: die van de migrantenkerken, die ervoor zorgen dat het christendom in Nederland groeit. We zijn heel benieuwd hoe hij als ambassadeur van de theologie het gesprek met iedereen aangaat. De grote inspiratiebron van Samuel Lee is Martin Luther King, dat vinden we veelbelovend.

Later deze week publiceren we op deze site een interview met Samuel Lee.