29 maart 2024

Minister gaat niks doen tegen dure Student Hotels

Studenten moeten maar naar de rechter stappen als ze de Student Hotels te duur vinden, antwoordt minister Blok op vragen van de Tweede Kamer.

De LSVb stelde in september dat de rechten van studenten bij de Student Hotels geschonden worden: ze betalen volgens de studentenbond te veel huur en genieten geen huurbescherming.

Voorzitter Jarmo Berkhout wil dat de gemeenten ingrijpen, maar hoopte ook dat de landelijke politiek een duit in het zakje zou doen. Maar dat gaat volgens minister Blok van Wonen en Rijksdienst niet gebeuren.

Handhavende taak

Gemeenten moeten zelf maar zien of hotels van nut kunnen zijn in het tijdelijk huisvesten van studenten en hoeveel hun kamers mogen kosten, schrijft hij. “Het rijk heeft op dit punt geen handhavende taak.” Ook eventuele problemen met de huurbescherming wijst de minister door: daar moet de rechter over oordelen.

Kortom, van de regering hoeft de LSVb voorlopig niets te verwachten. Blok ziet geen kwaad in de constructie en wijst in zijn antwoorden nog op het Rotterdamse Student Hotel, waar studenten van de Erasmus University College “zich volledig ontzorgd” op hun studie kunnen storten.