Minder ontslagen bij universiteitsbibliotheek

Na heel veel gedoe heeft het college van bestuur eindelijk een definitief besluit genomen rond de reorganisatie van de universiteitsbibliotheek (UBVU). Een opvallend gevolg van het reorganisatieproces is dat er geen 56 maar 21 medewerkers onvrijwillig werkloos worden. Daarnaast komen er dertien mensen voor een vervroegd pensioen in aanmerking.

Reductie

OR-voorzitter Ottho Heldring vindt het te ver gaan om te zeggen dat hij daar tevreden over is. “Elke collega die weg moet, is er een te veel. Maar het aantal mensen dat in de transitieorganisatie terecht komt, is wel flink gereduceerd.” 21 werknemers vonden al intern werk, één persoon vertrok naar een nieuwe baan. Dat veel mensen met vervroegd pensioen gaan, komt volgens UB-directeur Josje Calff vooral doordat er door digitalisering veel backoffice-functies verdwijnen. Hierdoor hoeft het afspiegelingsbeginsel niet toegepast te worden. “De personen die deze functies vervullen zijn vaak ouder en al heel veel jaren op dezelfde functie werkzaam.”

Verdedigbaar

Volgens Heldring heeft het CvB in de laatste versie niet veel wijzigingen doorgevoerd. “De kern van het besluit is niet veranderd. Wat betreft de universiteitsbibliotheek en het AVC (audiovisueel centrum) zijn dat verdedigbare plannen. Al zitten er wel gaten in die gerepareerd moeten worden. De bibliotheek moet vraaggericht werken. Maar bij bijvoorbeeld erfgoed gaat dat moeilijk. Als een docent niet weet dat de bibliotheek bepaalde dingen heeft, kan hij ook niet om digitalisering ervan vragen.” Minder gelukkig is hij met de plannen voor Onderwijsadvisering (OA). “Het is doodzonde dat dat opgehakt en over de VU verspreid wordt. Maar het college houdt daaraan vast. Het schijnt dat de faculteiten dat concept steunen.”

Woelig verleden

De reorganisatie van UBVU heeft een woelig verleden. Het eerste plan, dat in januari 2013 voorgesteld werd, wekte veel woede. Het personeel was bang dat de dienstverlening van de bibliotheek in geding zou komen. Zo zouden er van de 21 baliemedewerkers maar zes overblijven. Deze zes, deels parttime, medewerkers moesten drie balies gaan bemannen die ook nog tot zeven uur ’s avonds open zouden blijven. Een onmogelijke opgave oordeelde ook het CvB die het plan afkeurde en de reorganisatie uitstelde. Het nieuwe plan, dat in mei dit jaar gepresenteerd werd, had daarom een andere insteek. De bibliotheek moet vraaggericht gaan werken en vooral onderwijs en onderzoek ondersteunen.