Iedereen heeft weleens geprobeerd een politieagent uit te leggen dat die boete onterecht was, of deze aangifte toch echt moet worden opgenomen. Vergeefse moeite. Alsof je tegen een muur praat. De politie luistert niet en blijft steeds dezelfde bezweringen herhalen.
Maar luisteren, dat zou de politie wel moeten doen, blijkt uit het onderzoek van onder meer VU-socioloog Bas van Stokkom. Misdaadbestrijding, buurtpreventie, allemaal leuk en aardig, maar de mensen willen van de politie eerst en vooral een beetje respect.
Misdaadbestrijding minder belangrijk dan respect
“Mensen vinden het belangrijk dat ze serieus worden genomen”, aldus van Stokkom. “Misdaadbestrijding en een gevoel van bescherming door de politie telt voor mensen minder zwaar dan de manier waarop de politie hen bejegent.”
Voor het onderzoek, waarbij de VU samenwerkte met de dienst Onderzoek, Informatie en Statistiek van de gemeente Amsterdam en de Politie Amsterdam, werden gegevens gebruikt uit de Veiligheidsmonitor Amsterdam-Amstelland, die jaarlijks door ongeveer 12.000 inwoners wordt ingevuld.
“Direct contact tussen burgers en de politie is belangrijk voor het vertrouwen in het politieapparaat, anders dan in eerder onderzoek is vastgesteld,” aldus Van Stokkom.
Visitekaartje van de overheid
Zodra de politie mensen serieus neemt, krijgen ze vertrouwen in de politie. Belangrijk, want dan melden ze meer incidenten en zijn ze eerder bereid met de politie samen te werken. Bovendien is de politie het visittekaartje van de overheid. Meer vertrouwen in de politie = meer vertrouwen in de overheid.
De onderzoekers hebben daarom een paar extragratis tips voor de politie: niet onverschillig zijn als je een boete uitschrijft en ‘investeren in een faire en respectvolle bejegening.’
‘Leg uit wat je doet en waarom, neem burgers serieus en stel je dienstbaar op,” zeggen de onderzoekers. Vooral in buurten met weinig sociale cohesie en etnische spanningen is dat belangrijk.