Meer Advalvas voor hetzelfde geld

Belangrijke dag op de redactie, waar vandaag het eerste nummer van de vernieuwde Advalvas werd gelanceerd. Tegelijkertijd ging de nieuwe website online.

Het heeft hoofdredacteur Marieke Schilp en vormgever Rob Bömer hun zomervakantie – en heel wat nachtrust – gekost, maar – zeggen we in alle onbescheidenheid – het resultaat mag er beslist zijn. Advalvas is niet langer een wekelijkse krant, maar een strak vormgegeven, tweewekelijks magazine met de nadruk op duiding en bezinning, achtergrondverhalen, interviews en opinies. Het zwaartepunt komt, wat het nieuws betreft, vooral te liggen op deze website.

Die moet ook de VU-gemeenschap gaan mobiliseren voor het debat op de VU-campus. Of het nou om de reorganisatie gaat, wetenschap en ethiek, de ideale plek voor een gebedsruimte of het studentenleven, op de site ziet de lezer wat er op dit moment speelt, en kan hij zelf ook meespelen.

Schilp en Bömer hebben het blad en de site, onder begeleiding van art director Luis Mendo, in een paar maanden uit de grond gestampt, vlak nadat de redactie van het college van bestuur het groene licht kreeg voor de broodnodige renovatie van Advalvas, dat nu zijn zestigste jaargang ingaat.

“Een onmogelijke opgave in zo’n kort tijdsbestek”, zegt Bömer. “Maar we hebben het toch voor elkaar gekregen.” Overigens mede dankzij de inspanningen van webprogrammeur Peggy Vullinghs.

De lagere verschijningsfrequentie van de papieren Advalvas is een bezuinigingsmaatregel. Een wekelijkse krant was, gezien de stijgende productiekosten, niet langer vol te houden. Met een tweewekelijks blad, aangevuld met een actuele website, krijgt de lezer toch meer Advalvas voor hetzelfde geld.