Malik Luther King wint studentenraadsverkiezingen

‘Gewone man’ Abdul Malik kwam, zag en overwon bij de studentenraads- verkiezingen met zijn onafhankelijke lijst. De opkomst was historisch laag.

De onafhankelijke kandidaat Abdul Malik heeft glansrijk de verkiezingen voor de universitaire studentenraad gewonnen. Niet alleen wist hij een zetel te behalen, hij oogstte ook de meeste stemmen: 439 van de in totaal 2360 uitgebrachte stemmen. Alleen Sumeyye Dalkiran van de SRVU Studentenbond kwam in de buurt met 430 stemmen. De SRVU haalde de meeste zetels: acht in totaal. De Universiteitspartij heeft er twee binnengehaald.

Facultaire verkiezingen

De opkomst voor de facultaire studenten-raadsverkiezingen is ook niet om over naar huis te schrijven. Op drie faculteiten zijn helemaal geen verkiezingen gehouden. Geesteswetenschappen heeft precies evenveel kandidaten als beschikbare zetels en aan de faculteit Religie en Theologie en het Amsterdam University College zijn zelfs helemaal geen kandidaten. De studenten zijn daar niet vertegenwoordigd in de medezeggenschap.

De opkomst was – zoals altijd – het hoogst bij de faculteit Geneeskunde: 23,20 procent. Gedrags- en Bewegingsweten-schappen had met 5,31 procent de laagste opkomst.

De opkomst was historisch laag: 8,26 procent. VU-studenten zijn al jaren met geen stok naar de stembus te krijgen, maar de vorige jaren was de opkomst toch nog rond de 12, 13 procent.

Malik was dit jaar een surprise act: hij meldde zich ruim na de deadline aan als kandidaat, met zijn partij I have a dream- Malik Luther King. Zijn zus Aisha, die in de huidige universitaire studentenraad de SRVU vertegenwoordigde, staat op die lijst voor de facultaire raadsverkiezingen aan de School of Business and Economics. Ook zij haalde daar de meeste stemmen binnen: 139 van de in totaal 578 stemmen.

Frisse blik

De twintigjarige econometriestudent wilde aanvankelijk aan de verkiezingen meedoen voor de SRVU, maar werd afgewezen. Hoe dat precies gegaan is, wordt op dit moment door hem met de SRVU uitgevochten in de reactieruimte onder een interview met hem op deze site. Hij besloot zijn eigen partij op te richten om een ‘frisse blik te brengen’, zo zei hij in het interview. Malik vindt de studentenraad elitair en ontoegankelijk, vooral gericht op studenten die actief betrokken zijn bij het reilen en zeilen op de VU. Hij wil juist de “in-actieve VU-studenten bereiken.”

De studenten zijn volgens hem te weinig betrokken bij de VU. “De meeste studenten komen hier om hun punten te halen en dan gaan ze weer naar huis. Er is hier totaal geen betrokkenheid en dat wil ik veranderen”, aldus Malik. Met evenementen zoals interfacultaire sporttoernooien kan de VU volgens hem meer sociale cohesie bewerkstelligen.

Hij voelde zich door de gevestigde orde bij de huidige studentenraad tegengewerkt en wist televisiepresentator Beau van Erven Dorens, die hij persoonlijk kent, en zanger Xander de Buisonjé te strikken voor zijn verkiezingscampagne. Zij riepen VU-studenten in een filmpje op Instagram op om op Malik te stemmen.

Schone lei

Traditioneel leggen de gekozen kandidaten hun partijkleuren af in de USR. Eensgezind zetten ze zich in voor het gezamenlijke doel van de belangenbehartiging voor de VU-studenten. Of dat met Malik Luther King en de andere partijen ook gaat lukken, is nog niet duidelijk. Er is in de verkiezingsweek wat wederzijdse ergernis ontstaan. Malik heeft al wel laten weten met een schone lei te willen beginnen.